Actueel / Data
Dit zijn de eerste stappen in het veranderen naar een datagedreven organisatie
Steeds meer organisaties omarmen data en maken de stap naar datagedreven werken. Inzicht in de datavolwassenheid van jouw organisatie is daarbij de eerste stap. Door te bepalen waar jij staat, weet je ook welke stappen je kunt nemen om je verder te ontwikkelen. In deze blog nemen we je mee in de eerste stappen die je kunt zetten om van een onbewuste naar een beginnende datavolwassen organisatie te groeien.
Onbewust onbekwaam
Weinig organisaties bevinden zich volledig in deze startende fase, maar binnen een organisatie komt het geregeld voor dat afdelingen of teams zich nog niet bewust zijn van het potentieel van data. Een onbewuste afdeling kenmerkt zich door de volgende punten:
- Data is geen onderwerp van gesprek in overleggen;
- Alle besluitvorming is gebaseerd op onderbuikgevoel, ervaring of inhoudelijke expertise;
- De missie of visie van de afdeling of het programma is niet uitgedrukt in meetbare targets;
- Data wordt gezien als administratieve last in plaats van ondersteunend hulpmiddel.
Herken je deze punten in jouw afdeling, of programma? Dan zijn jullie je waarschijnlijk onbewust van de potentie van data. Met de volgende drie tips zet je concrete eerste stappen in je datavolwassenheid.
1. Start met je SMART strategie
Begin bij jouw doelen als afdeling, team of organisatie en vertaal deze naar meetbare indicatoren. Maak ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Wil je bijvoorbeeld verbetering in jouw dienstverlening nastreven? Bepaal dan een klanttevredenheidscijfer dat je nastreeft. Of wil je kosten besparen? Zet hier een percentage aan, bijvoorbeeld 20% minder in 3 jaar tijd. Je merkt al snel dat bij het zetten van deze meetbare doelen de behoefte om huidige cijfers te kennen. Zo werkt het zetten van meetbare doelen als een soort vliegwiel in jouw datavolwassenheid.
2. Maak een datareis door jouw organisatie
Per meetbaar doel kun je nu aan de slag met het vinden van de juiste informatie. Waar kun je de cijfers vandaan halen? Uit welk systeem en door wie of wat wordt de data ingevoerd? Wordt de juiste data wel vastgelegd en wordt de data op de juiste manier vastgelegd? Wie gebruikt de ingevoerde data en voor welke doeleinden? Door deze vragen te beantwoorden krijg je een beeld bij de datareis van informatie in jouw organisatie.
3. Concretiseer de vervolgstappen in een datamanagementadvies
Met de informatie uit jouw datareis ga je aan de slag met concrete verbetervoorstellen. Bepaal wat de vervolgstappen zijn om data voor jou te laten werken. Denk hierbij aan het verbeteren van de datakwaliteit, het opzetten van een dashboard met stuurinformatie of het agenderen van (simpele) analyses op periodieke overleggen. Voor je het weet heb je de sprong gezet naar een meer datavolwassen organisatie.
Meer weten?
Morgens helpt organisaties hun verandering naar meer datagedreven werken. Onze sleutel tot succes is onze combinatie van verandermanagement en expertise op het gebied van data-analyse en datamanagement. Meer weten of wil je hierover doorpraten? Neem dan contact op met Pako de Lange of Lianka Bruijnen.