Actueel

Data in het onderwijs: met deze 3 stappen kun je meteen beginnen

18-01-2021 3 minutenLianka Bruijnen

Steeds meer onderwijs vindt online plaats. Zeker nu we in verband met het coronavirus noodgedwongen thuis zitten, is online onderwijs niet meer weg te denken. Deze groei in online leer- en werkgedrag betekent ook dat we steeds meer data tot onze beschikking hebben. In mijn vorige blog besprak ik al de mogelijkheden van data in het onderwijs. Wil jij dit nieuwe jaar goed starten met het verder benutten van jouw data? Lees dan snel verder. In deze blog noem ik namelijk 3 stappen waarmee je vandaag al kunt beginnen.

1  Inzicht in jouw data

Begin met wat je al hebt. Iedere faculteit of dienst kent eigen processen. Denk aan het verwerken van toetsresultaten, het aanmeldingsproces van nieuwe studenten, of de aanvraag van diploma’s. Uit die processen zijn vaak al veel data te halen. Om een snelle start te maken met datagedreven werken hoef je dan ook geen nieuwe processen in te richten. Wél kan het helpen om in de huidige processen inzichtelijk te maken waar welke data van belang zijn. Loop jouw processen door en geef bij elke processtap aan welke data verzameld of bewerkt worden. Zet dit alles in een overzicht en je bent klaar om met de data aan de slag te gaan. Een simpele start, met grote impact.

Inzicht in de data-volwassenheid van jouw organisatie

Naast inzicht in jouw beschikbare data is het ook goed om te weten hoe data-volwassen jouw organisatie al is. Door het invullen van de ‘data maturity scan’ van Morgens weet jij binnen 10 vragen meer over het gebruik, de kwaliteit en de mogelijkheden van data in jouw organisatie.

Start nu de data maturity scan!

2  Focus, focus, focus

Nu je zicht hebt op jouw processen en de data die tot jouw beschikking staan, is het tijd om keuzes te maken. Anders raak je al snel verdwaald in de mogelijkheden en de verscheidenheid in data. Bepaal op basis van het inzicht in de data van jouw processen waarmee je aan de slag wilt gaan. Dit kan je doen op basis van de doelen van jouw team. Welke zaken worden besproken in het teamoverleg? Wat laat zien of jullie het goed doen? Denk bijvoorbeeld aan de evaluatiecijfers van een vak, het aantal lopende aanvragen van studenten, of het aantal vragen dat binnenkomt bij de front office. De cijfers die deze vragen beantwoorden, kunnen jouw eerste dataproject worden.

Vervolgens maak je de keuze welke stap je wilt zetten met de data. Een aantal mogelijkheden:

  1. De cijfers inzichtelijk maken in een dashboard voor het overleg;
  2. Doelstellingen koppelen aan de cijfers;
  3. Een vergelijking met de cijfers van bijvoorbeeld vorig jaar of van andere faculteiten;
  4. De datakwaliteit op orde brengen.

Deze stappen gaan vaak hand in hand, maar het is goed om een keuze te maken waar je wilt beginnen. Als je eenmaal de cijfers in een dashboard zet, gaat het gesprek vaak over de doelstellingen. En vaak wil iemand dan ook weten hoe het dan vorig jaar zat met diezelfde cijfers. Als je de datakwaliteit niet op orde hebt, blijft het gesprek gaan over de juistheid van de cijfers. Onthoud dus: elk begin is een goed begin! De rest volgt vanzelf.

3  Deel kleine successen

Als je hebt besloten met welke data je gaat werken en wat je als eerste stap wilt opleveren, is het tijd om aan de slag te gaan. Maak hier geen grootschalig project van, begin juist klein en kort-cyclisch. Het liefst laat je wekelijks je eerste bevindingen zien, schakel je bij waar nodig en vier je de successen wanneer iets is opgeleverd. Jouw eerste dashboard over bijvoorbeeld studentenuitval bij een bepaald vak, of evaluatiecijfers over het jaar heen, is al iets om bij stil te staan!

Het belang van datagedreven werken is dat je de cijfers gebruikt om met elkaar het juiste gesprek aan te gaan. Door kleine successen te delen, ook als ze nog niet perfect zijn, zorg je dat jouw team de data gaat begrijpen, omarmen en dat je nieuwe input krijgt om het datagedreven werken uit te bouwen.

Datagedreven werken in 3 stappen

Datagedreven werken in 3 stappen

Meer weten over datagedreven werken in het onderwijs?

Deze blog is de tweede in een reeks over het gebruik van data in het onderwijs. In deze reeks nemen wij je mee in de transformatie naar datagedreven werken in het onderwijs. Welke veranderkundige stappen komen hier zoal bij kijken? En hoe richt je dit technisch goed in?

Wil je meer weten over het gebruik van data bij hogere onderwijsinstellingen, of heb je zelf al goede ervaringen die je graag met ons deelt? Neem contact op met Lianka Bruijnen (bruijnen@morgens.nl).