Diensten / Klantgerichte dienstverlening

Klantgerichte dienstverlening

Bij Morgens helpen we overheden, zorginstellingen en onderwijsinstellingen om hun dienstverlening te verbeteren in een continu veranderende omgeving, waarin nieuwe technologieën en veranderende klantwensen om voortdurende aanpassingen vragen. We ontwerpen en optimaliseren deze diensten vanuit de behoeften van mensen, met een Morgens aanpak die de klantbeleving verbetert en beter aansluit bij verschillende doelgroepen. Dit doen wij in diverse rollen (procesbegeleiders, projectleiders, adviseurs, trainers, dataspecialisten en verandermanagers), met verschillende methodieken en creatieve werkvormen.

Klantgerichte dienstverlening

Klantgerichte dienstverlening begint bij de leefwereld van mensen, niet de systeemwereld van publieke organisaties. Voor overheidsinstanties is dit essentieel om oplossingen te bieden die écht aansluiten bij de behoeften van inwoners en gebruikers. We zorgen voor draagvlak en betrokkenheid, zowel binnen de organisatie als in de hele keten. In diverse rollen, zoals procesbegeleiders, projectleiders, adviseurs, trainers, dataspecialisten en verandermanagers, werken we aan transformaties die de klantgerichtheid naar een hoger niveau tillen. We faciliteren tijdige implementatie van visie en strategie en borging van de harde én de zachte kant.

4 Bouwblokken voor klantgerichte dienstverlening

Morgens biedt een unieke aanpak bestaande uit vier bouwblokken die organisaties helpen om klantgerichte dienstverlening te verbeteren en continu te optimaliseren.

Model Vooruitgangskracht in dienstverlening in 4 stappen

1: van visie naar strategie

Doel: een gezamenlijke visie ontwikkelen over dienstverlening en deze vertalen naar een strategie,

Stappen:

  • Ontwikkelen van een duidelijke visie en kernwaarden.
  • Formuleren van een beknopte missie die richting geeft aan de dienstverlening.
  • Betrekken van medewerkers om draagvlak te creëren en een plan van aanpak opstellen.

2: van klantbehoefte naar aanbod

Doel: inzicht krijgen in klantbehoeften en klantbeleving om deze te vertalen naar betere dienstverlening.

Stappen:

  • In kaart brengen van de klantreis en klantbeleving.
  • Gebruik van serviceformule-methodiek om dienstverlening vorm te geven.
  • Identificeren van knelpunten en opstellen van een verbeterplan met concrete acties

3: van idee naar implementatie

Doel: draagvlak en betrokkenheid creëren voor implementatie en borging van veranderingen.

Stappen:

  • Vaststellen van het kader voor implementatie.
  • Analyseren van de huidige situatie en het uitvoeren van een gap-analyse.
  • Opstellen van een gedetailleerd plan van aanpak en zorgen voor continue verbetercyclus.

4: van uitvoering naar optimalisatie

Doel: organisaties helpen continu te verbeteren door veranderende klantbehoeften en technologische ontwikkelingen.

Stappen:

  • Analyseren wat er al gedaan wordt aan procesoptimalisatie.
  • Samen met de opdrachtgever behoeften bespreken en kijken naar mogelijkheden voor verbetering.
  • Inrichten van een continu verbetercyclus en vertalen van klantreis naar een service blueprint.

Duurzame verandering

Morgens realiseert duurzame verandering door te zorgen voor een goede balans in de georganiseerde verandering en de verandering die in de organisatie ontstaat. Daarbij creëren we openheid en ruimte in de organisatie zodat teams en medewerkers mee kunnen bewegen in die verandering. Om een duurzaam resultaat te bereiken werken we samen met een kernteam vanuit de opdrachtgever. Met hen stemmen we de werkwijze af en doen we de voorbereiding. We besteden aandacht aan het betrekken van medewerkers om samen een gedragen beeld te krijgen van de mogelijkheden en eigenaarschap voor de acties.

Onze methodieken

Klantreizen

Wij brengen de volledige klantreis in kaart om te begrijpen hoe de klant de dienstverlening ervaart. Dit helpt om verbeterkansen te identificeren, zodat de verbeteringen in de dienstverlening aansluiten bij de wensen van de klant.

Serviceformules

Serviceformules bieden een raamwerk om de dienstverlening vorm te geven. Een serviceformule beschrijft de verwachte dienstverlening, klantervaring en organisatorische vereisten om het gewenste serviceniveau te bereiken. Lees meer over serviceformules.

Serious game Polykratos

Polykratos is een bordspel waarin afdelingen in contact komen met verschillende typen klanten en hun wensen. Het spel laat medewerkers direct ervaren hoe het is om in de schoenen van de klant te staan, waardoor het abstracte principe van 'inleven in de klant' voelbaar wordt.

Service Design

Service Design biedt ontwerpoplossingen die gericht zijn op de gebruikersbehoeften van klanten en medewerkers. Met onze aanpak verbinden we de interacties die klanten met jouw organisatie hebben met elkaar - zoals contactpunten, locaties, processen en medewerkers.

Omnichannel aanpak

Omnichannel is een strategie om de dienstverlening voor de gehele gemeente te verbeteren en toekomstbestendig te maken. De verbetering van het contact tussen klant, organisatie en belanghebbenden staat centraal. Stapsgewijs werken we toe naar een inclusieve klantinteractie waarin alle communicatiekanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert.

Meer weten?
Meer weten over onze aanpak of wat wij kunnen betekenen op het gebied van klantgerichte dienstverlening? Neem contact met ons op.

Artikel

Zes lessen over dienstverlening van zes gemeenten

11-04-2024 7 minuten
Lees meer
Interview

Het juiste doen voor dienstverlening kan alleen door dromen en denken te combineren

30-11-2023 7 minuten
Lees meer

Laat je inspireren door de praktijk

Wat levert onze aanpak op?

Duurzame verandering met creatieve werkvormen

Met verassende werkvormen zoals ‘Liberating Structures’ maken we veranderingen duurzaam én leuk.

Cultuur van continu verbeteren

Samen werken aan een cultuur van continu verbeteren.

Betere samenwerking

Zowel binnen als tussen teams, maar ook door organisaties in ketens met elkaar te verbinden.