Actueel / Overheid

Halderberge toen en nu: altijd positief beginnen en blijven verbeteren!

15-11-2024 3 minutenAnna Veltkamp

Vijf jaar geleden spraken wij met Caroline Jacobs, de gemeentesecretaris van Halderberge. ‘Hartelijk Halderberge’ was toen het motto en dat is eigenlijk niet veranderd. Terugkijkend zijn ook de kernwaarden Klantgericht, Flexibel en Lerend niet gewijzigd maar wel heel erg verrijkt. Vandaag kijken we opnieuw naar waar de gemeente op dit moment staat én welke doelen en ambities ze zich nu hebben gesteld.

Wat niemand zag aankomen

Eén van de pijlers waar de gemeente Halderberge in 2019 veel vertrouwen in had was het ‘wij-gevoel’ in de organisatie. De ambtenaren van de organisatie kenden elkaar en voelden zich met elkaar en de organisatie verbonden. Die verbondenheid veranderde drastisch toen de coronapandemie de wereld op zijn kop zette. Ineens stond flexibiliteit niet meer voor snelle besluitvorming en maatwerk voor de inwoners, maar voor de hele bedrijfsvoering en werkprocessen binnen de gemeentelijke organisatie. Het lukte om iedereen thuis aan het werk te krijgen en het lukte (soms tot verrassing van de gemeentesecretaris zelf) om alles goed door te laten draaien.

Er was helaas ook een keerzijde: toen het ergste gevaar geweken was, bleek dat het wij-gevoel een dreun had gekregen. Het managementteam ging daar samen met de Halderbergse ambtenaren mee aan de slag; enerzijds uitnodigend naar de collega’s om de verbinding weer op te zoeken met leuke activiteiten, anderzijds door af te spreken dat er minstens twee dagen per week op kantoor wordt gewerkt. Gelukkig is daardoor de verbinding weer teruggekeerd en wordt het wij-gevoel weer sterker.

Klantgericht, Flexibel en Lerend

Halderberge neemt haar kernwaarden heel letterlijk. Toen uit een enquête onder bewoners bijvoorbeeld bleek dat er een grotere voorkeur was voor een andere avondopenstelling van de burgerservicebalies, gooiden ze het rooster om. De vrijdagmiddag kwam erbij, want ook daarvan gaven veel inwoners aan dat het een goed moment was om van de dienstverlening van de gemeente gebruik te maken. En met succes! De inwoners zijn erop vooruitgegaan met ruimere mogelijkheden voor de dienstverlening van de gemeente.
Ook het continu leren is helemaal in de Halderbergse cultuur opgenomen. Alle nieuwe medewerkers worden in de Halderbergse School uitgenodigd om vanaf dag één aan hun eigen ontwikkeling te werken. Een waardevol instrument is daarbij de methode van Insights Discovery, een kleurenmodel waarmee je inzicht krijgt in jezelf en (de samenwerking met) anderen. Dit was zelfs zo succesvol dat ook de gemeenteraad hiermee enthousiast aan de slag is gegaan. Het succes van de Halderbergse School is ook in de regio niet onopgemerkt gebleven: het talentontwikkelprogramma van Halderberge wordt nu deels ook ingezet voor de leergang Innovatie in de openbare ruimte voor de civiele technici in D6-verband (samewerking tussen gemeenten Etten Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert).

De parel van het enthousiaste verhaal van Caroline is klantgerichtheid. Om de dienstverlening te optimaliseren naar de wensen van de inwoners heeft de gemeenteraad een nieuw Manifest Dienstverlening vastgesteld. Dat heeft de gemeente niet alleen gedaan; het manifest is een resultaat van een langdurig traject in samenwerking met inwoners en alle medewerkers om te komen tot de Halderbergse uitgangspunten. Het Manifest is pas net af, maar wordt nu alweer verbeterd en aangevuld. Zo gaan de collegeleden nog steeds alle kernen in om met bewoners te kijken wat er verbeterd kan worden. Écht luisteren is daarbij het devies én waarderend vernieuwen. Op de vraag wat dat betekent reageert Caroline bevlogen: “Positief beginnen en daarna vragen wat we samen kunnen doen om het verder te verbeteren!”

De blik vooruit: wat brengt de toekomst?

Zoals we niet wisten dat kort na het vorige gesprek de wereld dicht ging door een verwoestend virus, kunnen we ook nu de toekomst niet voorspellen. Door de oogharen heen ziet de gemeentesecretaris van Halderberge vooral kansen in het verschiet. Artificial Intelligence, mits verantwoord gebruikt, biedt volgens Caroline een enorme kans om tijd te besparen. Tijd die, als het aan haar ligt, direct geïnvesteerd kan worden in waardevol contact met de inwoners. Hoewel de precieze toepassing van de verschillende AI tools nog veel experimenteren en leren vraagt, is het Manifest Dienstverlening alvast een bruikbare richtingwijzer.

“Dat we zoveel hadden bereikt van onze doelen had ik vijf jaar geleden niet durven voorspellen”, vertelt Caroline. “Ondanks de uitdagingen van corona, de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne, de nieuwe Omgevingswet en alle ontwikkelingen op het sociaal domein waar de gemeente mee werd geconfronteerd. Maar ik ben optimistisch van aard en heb er alle vertrouwen in dat we ook de komende vijf jaar weer grote stappen kunnen zetten op basis van de beproefde kernwaarden: Klantgericht, Flexibel en Lerend. Dat zijn gewoon dé onderwerpen voor Halderberge!”

Meer weten?

Heb je vragen of wil je verder praten naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Anna Veltkamp.

Meer lezen?

Lees meer over de ontwikkelingen bij gemeenten.

Bekijk alle artikelen
Interview

Gemeente Den Haag over de toekomst

01-11-2019 6 minuten
Lees meer
Artikel

5 Succesfactoren voor datagedreven werken binnen de gemeente

26-11-2020 4 minuten
Lees meer
Artikel

Beginnen bij enthousiasme: zo werkt gemeente Eindhoven datagedreven

17-05-2022 3 minuten
Lees meer
Artikel

Betere dienstverlening door leren van klanten: 7 lessen voor gemeenten

26-10-2021 5 minuten
Lees meer
Interview

Datagedreven werken binnen gemeenten: In gesprek met Jos Maessen

14-04-2020 4 minuten
Lees meer
Interview

De 4 D’s van gemeente Veenendaal: zo werken zij datagedreven

28-03-2022 5 minuten
Lees meer
Interview

De Zundertse manier van samenwerken: een programmagerichte netwerkgemeente

06-09-2022 4 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente Arnhem investeert in haar kwetsbare wijken

26-06-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente van Morgen: Van papier naar doen!

30-04-2021 < 1 minuut
Lees meer
Interview

De gemeente van Morgen: buiten het verschil maken

21-05-2019 6 minuten
Lees meer
Artikel

De zin en onzin van dashboards binnen gemeenteland

25-05-2021 3 minuten
Lees meer
Interview

Dienstverlening bij gemeente Velsen topprioriteit in 2023

21-04-2023 4 minuten
Lees meer
Interview

Digitaal vormt de norm bij gemeente Altena

12-10-2018 6 minuten
Lees meer
Artikel

Excellente gemeentelijke dienstverlening? Deze wetten laten je geen keus

20-07-2023 6 minuten
Lees meer
Interview

Gemeenten moeten denken als commerciële bedrijven

23-05-2023 7 minuten
Lees meer
Interview

Hoe gemeenten écht veranderen

28-07-2020 9 minuten
Lees meer
Interview

Informatiegestuurd Arnhem: zo werkt gemeente Arnhem datagedreven

27-05-2022 4 minuten
Lees meer
Artikel

Klantgedreven dienstverlening in de gemeente van Morgen

28-08-2019 10 minuten
Lees meer
Onderzoek en publicatie

Onderzoek ‘De gemeente van Morgen’

16-04-2020 2 minuten
Lees meer
Interview

Ken en spreek de mensen aan wie je diensten verleent

03-03-2023 5 minuten
Lees meer
Artikel

Klantgerichte organisaties vruchtbare bodem voor klantreizen

19-09-2018 4 minuten
Lees meer
Interview

Succesvolle pilot Bureau Nieuwkomers bij gemeente Arnhem

06-01-2022 2 minuten
Lees meer
Interview

Waarstaatjegemeente als datavoedingsbodem voor de Nederlandse gemeenten

19-04-2022 4 minuten
Lees meer
Artikel

Zes lessen over dienstverlening van zes gemeenten

11-04-2024 7 minuten
Lees meer