Actueel / Overheid

Gemeente Halderberge: klantvriendelijk, flexibel en blijven leren

13-02-2020 4 minutenJeske Gunterman

In de gemeente van Morgen wordt klantgedreven dienstverlening steeds belangrijker. Gemeente Halderberge is daarmee volop aan de slag. Morgens-consultant Jeske Gunterman ging met Caroline Jacobs, gemeentesecretaris van de gemeente Halderberge, in gesprek over de kernwaarden, uitdagingen en toekomst van Halderberge.

Hartelijk Halderberge

Caroline Jacobs vertelt dat de gemeente Halderberge drie kernwaarden heeft geformuleerd: klantgerichtheid, flexibiliteit en continu leren.

Dit is duidelijk zichtbaar in de dienstverlening. Zo kijkt de gemeente op een flexibele manier naar wat er voor de inwoners geregeld kan worden. Een van de zaken waar Halderberge op inzet is bijvoorbeeld meer naar de inwoners toegaan, in plaats van verwachten dat de inwoners naar de gemeente komen. “Reisdocumenten thuis afleveren kost de gemeente geld, maar als een bewoner daar behoefte aan heeft willen we dat graag mogelijk maken.”

Waar de gemeente ook erg in gelooft, is het loslaten van het oude bureaucratische model en het stoppen met hokjesdenken. “Hoe maken we het de inwoner zo gemakkelijk mogelijk? Aan de ene kant betekent dat allerlei processen achter de schermen goed regelen en aan de andere kant juist maatwerk leveren en contact hebben om dat te begeleiden. We willen een organisatie zijn met een hartelijkheid en een menselijke maat, met zoveel mogelijk zaken goed geregeld op de achtergrond. Ons motto is dan ook Hartelijk Halderberge”, aldus Caroline.

Halderbergse School

Klaar zijn voor de gemeente van Morgen betekent ook: blijven ontwikkelen. Wat ze doen in Halderberge, willen ze ook steeds beter doen. De gemeente Halderberge is een lerende organisatie die actief bezig is met organisatieontwikkeling. “Je moet echt investeren in je mensen en in hun kennis en vaardigheden. Daar krijg je heel tevreden medewerkers van.”

“De Halderbergse School is echt ons paradepaardje”, vertelt Caroline. “Onder de Halderbergse school vallen alle interne opleidingen. Er zijn trainingen over allerlei uiteenlopende onderwerpen te volgen, bijvoorbeeld over feedback geven of zelfontwikkeling. De trainingen worden gevolgd in gemêleerde groepjes, zodat collega’s van verschillende afdelingen elkaar leren kennen.” Volgens Caroline is dat heel bevorderlijk voor de interne samenwerking.

Gemeente Halderberge

Blijven verbeteren

Bij de gemeente Halderberge dragen we uit dat we het steeds beter moeten doen en dat spreekt medewerkers aan. Dit betekent wel dat je moet blijven investeren. Die visie valt of staat met de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. “Mensen moeten zich openstellen om te leren en te investeren in hun eigen ontwikkeling.” De gemeente Halderberge doet er in ieder geval alles aan om dit te faciliteren. “Het proces versterkt zichzelf: we stoppen er veel tijd in, maar we krijgen er ook veel voor terug.”

Netwerksamenwerking met vijf gemeenten

Een domein waar de gemeente Halderberge de focus op legt de komende jaren is het sociaal domein. “Als overheid zijn we nog lang niet klaar met het sociaal domein. Daar kijken we heel kritisch naar: is alles wat we willen doen haalbaar en betaalbaar?”

Om het haalbaar en betaalbaar te houden werkt Halderberge in dit domein in een netwerksamenwerking met andere gemeenten in de omgeving. Daar wordt intensief mee samengewerkt op het gebied van mensen en kennis.

Op een aantal vlakken zijn mensen gezamenlijk in dienst genomen bij verschillende gemeenten. “Je moet altijd door de bril van jouw gemeente naar een vraagstuk kijken, maar sommige vraagstukken zijn in iedere gemeente hetzelfde en dan maken we graag gebruik van elkaars kennis en mensen.” Volgens Caroline helpt het heel erg dat zij in een omgeving van gelijkgezinde gemeenten zitten. “We staan heel erg open voor samenwerking en we zien er allemaal het nut van in. Een beetje Brabantse gezelligheid.”

Het gebruik van data

Een andere belangrijke opgave in de gemeente van Morgen is het gebruik van data. Ook hier legt Halderberge de komende jaren de focus op. Hoe kan je gegevens als gemeentelijke overheid op een integere manier gebruiken? “Je wil ze gebruiken, maar nooit misbruiken. Je moet constant op zoek naar de juiste verhoudingen.”

Samenwerking met inwoners

De laatste ontwikkeling die Caroline Jacobs aanstipt is het dichter bij de inwoner staan. Daar is de gemeente Halderberge nu al aardig mee op weg, maar het wordt in de nabije toekomst steeds belangrijker.

De gemeente Halderberge bestaat uit vijf kernen: Bosschenhoofd, Hoeven, Oud Gastel, Oudenbosch en Stampersgat. Per kern heeft de gemeente vanuit de verschillende gelederen directe aanspreekpunten: ambassadeurs. Zij horen bijvoorbeeld iets over een initiatief en gaan vervolgens intern op zoek naar de juiste mensen die kunnen helpen. Zo ontstaan er mooie samenwerkingsverbanden tussen de gemeente en haar inwoners. Voor de gemeente zelf is dit ook ontzettend fijn, omdat je zo oren en ogen direct in de wijk hebt. Naar de inwoners toegaan en met ze in gesprek gaan, dat is iets waar enorm in geïnvesteerd wordt.

Met elkaar in gesprek

Caroline vertelt met ongelofelijk veel enthousiasme over de verschillende manieren waarop de gemeente contact zoekt met de inwoners. Zo is er het collegebezoek aan de kernen, waarbij het gehele college naar één van de kernen gaat om met de inwoners in gesprek te gaan. Daar wordt gesproken over waar de inwoners trots op zijn en vervolgens over wat er beter zou kunnen. Volgens Caroline ontstaan tijdens deze collegebezoeken veel spontane allianties tussen de gemeente en de inwoners.

Een ander mooi contactmoment met inwoners is de buurtborrel, vertelt Caroline. “In plaats van een informatieavond organiseren we een buurtborrel op locatie, waarbij niet alleen de gemeente, maar ook inwoners en/of ondernemers plannen presenteren en we afsluiten met een gezamenlijke borrel. Dat zorgt voor een heel andere sfeer. Wanneer je een voedingsbodem van positiviteit hebt, krijg je veel meer voor elkaar.”

De Keet

De nieuwste trots van de gemeente Halderberge is hun schaftkeet, beplakt met stickers en logo’s van de gemeente: Keet in de Wijk. Iedere keer wanneer de gemeente iets oppakt in een bepaalde omgeving, zetten ze de keet daar neer en gaan er collega’s zitten. Mensen die langslopen worden aangesproken en krijgen informatie over de plannen van de gemeente. Vervolgens kunnen de inwoners vertellen wat zij daarvan vinden. “Daar krijg je totaal andere gesprekken en mensen dan bij een informatieavond.”

Keet in de wijk

Keet in de wijk

Gemeente van de toekomst

Hoe de gemeente Halderberge er over vijf jaar uitziet? Nog klantgerichter en nog flexibeler. Maatwerk moet volgens Caroline altijd het uitgangspunt zijn. Over vijf jaar doet de gemeente Halderberge voornamelijk wat de inwoner wil. “Gemeente van de toekomst? Klantvriendelijk, hartstikke flexibel en voor ons als organisatie betekent het dat wij een enorme focus hebben op blijven leren en dingen beter doen. Typisch Halderberge, dat zit in ons DNA.”

Gemeente van Morgen

Dit interview maakt deel uit van een serie gesprekken met gemeentesecretarissen, bestuurders en andere gezichtsbepalende personen binnen het gemeentelijk domein over de gemeente van Morgen. Hierbij kijken we zowel naar ontwikkelingen in de gemeentelijke sector voor de komende vijf jaar als naar de situatie van vandaag, om vervolgens te bepalen wat er nodig is om van vandaag naar morgen te bewegen.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je verder praten naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Jeske Gunterman.

Meer lezen?

Lees meer over de gemeente van morgen.

Bekijk alle artikelen
Artikel

Excellente gemeentelijke dienstverlening? Deze wetten laten je geen keus

20-07-2023 6 minuten
Lees meer
Interview

Gemeenten moeten denken als commerciële bedrijven

23-05-2023 7 minuten
Lees meer
Interview

De gemeente van Morgen: buiten het verschil maken

21-05-2019 6 minuten
Lees meer
Artikel

Zes lessen over dienstverlening van zes gemeenten

11-04-2024 7 minuten
Lees meer
Interview

Peter-August Keur: “Elke stap is er één voorwaarts”

14-05-2024 3 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente van Morgen: Van papier naar doen!

30-04-2021 < 1 minuut
Lees meer
Artikel

Klantgedreven dienstverlening in de gemeente van Morgen

28-08-2019 10 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente Arnhem investeert in haar kwetsbare wijken

26-06-2021 2 minuten
Lees meer
Interview

Delft Support: van toegangspunt tot plek van vertrouwen

14-09-2020 5 minuten
Lees meer
Interview

Digitaal vormt de norm bij gemeente Altena

12-10-2018 6 minuten
Lees meer
Interview

Hoe gemeenten écht veranderen

28-07-2020 9 minuten
Lees meer
Artikel

Betere dienstverlening door leren van klanten: 7 lessen voor gemeenten

26-10-2021 5 minuten
Lees meer
Onderzoek en publicatie

Morgens presenteert serious game over de Gemeente van Morgen

28-08-2020 < 1 minuut
Lees meer
Artikel

Serviceformules binnen gemeentes: stip aan de horizon

14-04-2019 < 1 minuut
Lees meer
Interview

Peter Hennephof over de gemeente Den Haag van Morgen

15-11-2018 4 minuten
Lees meer
Interview

VNG: samen naar de gemeente van Morgen

28-02-2019 5 minuten
Lees meer
Interview

Gemeente Den Haag over de toekomst

01-11-2019 6 minuten
Lees meer
Interview

Van fixed naar growth mindset: de ambtenaar van Morgen

10-09-2020 5 minuten
Lees meer
Interview

Hoe een goochelaar gemeente Haaren op weg hielp ‘terug naar de bedoeling’

07-01-2020 5 minuten
Lees meer
Interview

Gemeenten en hun informatievoorziening: transitie naar Common Ground

02-07-2020 4 minuten
Lees meer
Interview

Andere rol gemeenten door data-analyse

25-10-2018 4 minuten
Lees meer