Actueel / Overheid

Serviceformules binnen gemeentes: stip aan de horizon

14-04-2019 < 1 minuutPeter-August Keur

Een inwoner of ondernemer kan in verschillende rollen met de gemeente in contact komen: als klant, als onderdaan, maar ook als partner (bij het samen ontwikkelen van beleid of een product) of gebruiker (van bijvoorbeeld een park). Als gemeente kun je per rol op een andere manier het contact met die inwoner aangaan. Serviceformules bieden een raamwerk om de dienstverlening vorm te geven. Welke formules dat zijn en hoe je die inzet, vertelt Morgens-consultant Peter-August Keur in Burgerzaken & Recht.

Stip aan de horizon

Serviceformules beschrijven hoe je dienstverlening als gemeente kan zijn. Peter: “Het is als een stip aan de horizon; het dienstverleningsdoel dat je wilt bereiken”. Bij de genoemde rollen zijn vijf serviceformules ontwikkeld:

  1. de flitsformule (‘klant’)
  2. de wegwijsformule (‘klant’)
  3. de cocreatieformule (‘partner’)
  4. de handhaafformule (‘onderdaan’)
  5. de beheerformule (‘gebruiker’)

Eigen kernwaarden

Elke formule heeft zijn eigen kernwaarden. Welke dat zijn en hoe je serviceformules effectief inzet, lees je in de congresspecial van het online magazine Burgerzaken & Recht in het artikel ‘Dienstverlening zit ‘m in de juiste formule’. Daarin leggen ook twee gemeenten uit hoe zij dat in de praktijk gedaan hebben.

Deze special is ontwikkeld naar aanleiding van het jubileumcongres van Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken, dat op 17 en 18 april gehouden wordt. Op dit congres geeft Peter-August Keur een workshop Serviceformules voor dienstverlening waarin hij ingaat op het effectief inzetten van de vijf serviceformules bij gemeenten.

Dienstverlening zit 'm in de juiste formule

Lees hier het volledige artikel in Burgerzaken & Recht.

Meer weten?

Wil je verder praten naar aanleiding van het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met Peter-August Keur.

Meer lezen?

Lees meer over de ontwikkelingen binnen de overheid.

Bekijk alle artikelen
Interview

Halderberge toen en nu: altijd positief beginnen en blijven verbeteren!

15-11-2024 3 minuten
Lees meer
Podcast

Podcast geen zorgen voor morgen #6 Van denken naar doen

22-10-2024 < 1 minuut
Lees meer
Artikel

Zes handvatten om het meeste uit je klantreis te halen

27-09-2024 6 minuten
Lees meer
Podcast

Podcast geen zorgen voor morgen #5 Stelsel van de toekomst

26-08-2024 < 1 minuut
Lees meer