Polykratos

Polykratos is een bordspel waarin de verschillende afdelingen van een gemeente in aanraking komen met verschillende typen klanten en klantwensen. Hoe zorg je ervoor dat je de meeste van die belangen kunt realiseren?

Over Polykratos

Stel je eens voor: in de Noordzee ligt een eilandengroep. Ieder eiland heeft zijn eigen eilandraad. Samen hebben zij echter één bevolking en één overkoepelend hoofdbestuur. De eilandraden hebben drie wensen: ze willen tevreden inwoners, tevreden medewerkers en een tevreden eilandbestuur. Hoe verzoen je die drie met elkaar? En hoe breng je de verschillende eilandbelangen bij elkaar? Dat is de essentie van Polykratos!

Waarom zou je het bordspel Polykratos spelen?

Iedere gemeente wil de klant centraal stellen en een soepele, afdelingsoverstijgende samenwerking realiseren. Toch zien we dat afdelingen vaak over elkaar praten, in plaats van dat ze met elkaar aan de slag gaan met één gemeenschappelijk doel. Ook wordt vaak gesproken over wat de klant wil, terwijl de daadwerkelijke klantwens niet is opgehaald.

Door het spelen van Polykratos ervaren medewerkers rechtstreeks hoe het is om in de ‘schoenen van de klant’ te staan. Ze komen in aanraking met de verschillende gemeentelijke loketten. Op deze manier komen ze erachter wat er gebeurt als ze een bepaalde casus in willen brengen. Worden ze goed geholpen of worden ze van het kastje naar de muur gestuurd? ‘Inleven in de klant’ wordt van een abstract principe ineens rechtstreeks voelbaar. In de game bén je namelijk de klant.

Het tweede leereffect van Polykratos is dat deelnemers het belang van een goede samenwerking tussen afdelingen rechtstreeks terugzien in het spel. In de game zien deelnemers dat slechte samenwerking zich direct terugvertaalt naar een slechte score. Door met elkaar te overleggen over doelen en middelen uit te wisselen lukt het ze echter om het spelverloop in hun voordeel om te buigen. Ook hier geldt: ‘integraal werken’ is niet langer abstract, maar heeft een direct voelbare betekenis.

 

Waar kun je het spel inzetten?

Polykratos is een ideaal middel om in te zetten in een organisatie- of teamontwikkeltraject, als je het belang van klantgericht werken of integrale samenwerking onder de aandacht wilt brengen. Daarnaast leent de game zich uitstekend om in te zetten voor verschillende veranderopgaves, bijvoorbeeld de implementatie van de Omgevingswet. Elke organisatieopgave die als doel heeft om klantgericht en/of integraal samenwerken onder de aandacht te brengen kan een boost krijgen door het spelen van Polykratos met betrokken medewerkers.

Je kunt het bordspel spelen met minimaal 4 en maximaal 10 personen. Ook kunnen meerdere bordspellen tegelijkertijd worden ingezet (tot max. 50 personen). Dit maakt Polykratos ook geschikt om te spelen met grote groepen.

Meer weten over Polykratos?

Wil je Polykratos inzetten in jouw organisatie of meer weten over wat Morgens voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Jeske Gunterman of Peter Keur.

Meer lezen?

Lees meer over de ontwikkelingen bij gemeenten.

Onderzoek en publicatie

Morgens presenteert serious game over de Gemeente van Morgen

28-08-2020 < 1 minuut
Lees meer
Artikel

Terug naar kantoor om te werken én te spelen

01-03-2022 2 minuten
Lees meer
Artikel

Vier redenen om serious gaming in te zetten in jouw verandertraject

23-08-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente van Morgen: Van papier naar doen!

30-04-2021 < 1 minuut
Lees meer
Interview

De gemeente van Morgen: buiten het verschil maken

21-05-2019 6 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente Arnhem investeert in haar kwetsbare wijken

26-06-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

Digitaal samenwerken binnen de gemeente: Morgens Online Meetings helpt!

15-01-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

Betere dienstverlening door leren van klanten: 7 lessen voor gemeenten

26-10-2021 5 minuten
Lees meer
Artikel

De zin en onzin van dashboards binnen gemeenteland

25-05-2021 3 minuten
Lees meer
Interview

Hoe gemeenten écht veranderen

28-07-2020 9 minuten
Lees meer
Interview

Hoe een goochelaar gemeente Haaren op weg hielp ‘terug naar de bedoeling’

07-01-2020 5 minuten
Lees meer
Artikel

Klantgedreven dienstverlening in de gemeente van Morgen

28-08-2019 10 minuten
Lees meer
Interview

Delft Support: van toegangspunt tot plek van vertrouwen

14-09-2020 5 minuten
Lees meer
Onderzoek en publicatie

Onderzoek ‘De gemeente van Morgen’

16-04-2020 2 minuten
Lees meer
Interview

Meer menselijke maat door integrale samenwerking bij City Deal Eenvoudig Maatwerk

24-06-2021 6 minuten
Lees meer
Interview

Succesvolle pilot Bureau Nieuwkomers bij gemeente Arnhem

06-01-2022 2 minuten
Lees meer
Artikel

Wil je als gemeente écht voor bewonersparticipatie gaan?

25-03-2021 4 minuten
Lees meer