Polykratos is een bordspel waarin de verschillende afdelingen van een gemeente in aanraking komen met verschillende typen klanten en klantwensen. Hoe zorg je ervoor dat je de meeste van die belangen kunt realiseren?
Over Polykratos
Stel je eens voor: in de Noordzee ligt een eilandengroep. Ieder eiland heeft zijn eigen eilandraad. Samen hebben zij echter één bevolking en één overkoepelend hoofdbestuur. De eilandraden hebben drie wensen: ze willen tevreden inwoners, tevreden medewerkers en een tevreden eilandbestuur. Hoe verzoen je die drie met elkaar? En hoe breng je de verschillende eilandbelangen bij elkaar? Dat is de essentie van Polykratos!
Waarom zou je het bordspel Polykratos spelen?
Iedere gemeente wil de klant centraal stellen en een soepele, afdelingsoverstijgende samenwerking realiseren. Toch zien we dat afdelingen vaak over elkaar praten, in plaats van dat ze met elkaar aan de slag gaan met één gemeenschappelijk doel. Ook wordt vaak gesproken over wat de klant wil, terwijl de daadwerkelijke klantwens niet is opgehaald.
Door het spelen van Polykratos ervaren medewerkers rechtstreeks hoe het is om in de ‘schoenen van de klant’ te staan. Ze komen in aanraking met de verschillende gemeentelijke loketten. Op deze manier komen ze erachter wat er gebeurt als ze een bepaalde casus in willen brengen. Worden ze goed geholpen of worden ze van het kastje naar de muur gestuurd? ‘Inleven in de klant’ wordt van een abstract principe ineens rechtstreeks voelbaar. In de game bén je namelijk de klant.
Het tweede leereffect van Polykratos is dat deelnemers het belang van een goede samenwerking tussen afdelingen rechtstreeks terugzien in het spel. In de game zien deelnemers dat slechte samenwerking zich direct terugvertaalt naar een slechte score. Door met elkaar te overleggen over doelen en middelen uit te wisselen lukt het ze echter om het spelverloop in hun voordeel om te buigen. Ook hier geldt: ‘integraal werken’ is niet langer abstract, maar heeft een direct voelbare betekenis.
Waar kun je het spel inzetten?
Polykratos is een ideaal middel om in te zetten in een organisatie- of teamontwikkeltraject, als je het belang van klantgericht werken of integrale samenwerking onder de aandacht wilt brengen. Daarnaast leent de game zich uitstekend om in te zetten voor verschillende veranderopgaves, bijvoorbeeld de implementatie van de Omgevingswet. Elke organisatieopgave die als doel heeft om klantgericht en/of integraal samenwerken onder de aandacht te brengen kan een boost krijgen door het spelen van Polykratos met betrokken medewerkers.
Je kunt het bordspel spelen met minimaal 4 en maximaal 10 personen. Ook kunnen meerdere bordspellen tegelijkertijd worden ingezet (tot max. 50 personen). Dit maakt Polykratos ook geschikt om te spelen met grote groepen.
Meer weten over Polykratos?
Wil je Polykratos inzetten in jouw organisatie of meer weten over wat Morgens voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Jeske Gunterman of Peter Keur.