Actueel / Zorg
Seminar in voormalig Havenziekenhuis inspireert zorgbestuurders
Onderzoeksresultaten helpen om de zorg toekomstklaar te maken
Morgens voerde recent een onderzoek uit naar de ziekenhuiszorg over tien jaar. Om bestuurders van Nederlandse ziekenhuizen te inspireren én te helpen om de zorg toekomstklaar te maken, organiseerde Morgens een seminar. Het resultaat was heel positief: deelnemers gaven aan morgen direct aan de slag te willen met de uitkomsten van het onderzoek.
Vraaggerichte zorg
Het seminar vond plaats in het pand van het voormalige Havenziekenhuis. Een bijzondere locatie, aangezien verschillende workshops plaatsvonden in OK-kamers die tot twee weken daarvoor nog vol stonden met medische inventaris. Inmiddels is het Havenziekenhuis getransformeerd tot de Havenpolikliniek.
Morgens-partner Frank van Berkel opende het seminar door de belangrijkste inzichten uit het onderzoek naar het ziekenhuis van morgen toe te lichten. Hij ging daarbij in op diverse vragen uit de zaal, zoals:
- Wat doen we tegen het personeelstekort?
- Kan technologie ons daarbij helpen?
- Wat is de relatie met vraaggerichte zorg?
De aanwezigen namen vervolgens deel aan verschillende workshops over wendbaarheid, leiderschap, PGO’s en nieuwe zorgconcepten.
“We zullen als ziekenhuis keuzes moeten maken en vast moeten stellen waar onze kracht ligt. We hebben vandaag gezien dat er invullingen denkbaar én haalbaar zijn voor het ziekenhuis van Morgen. Dit is iets waar de sector echt bij gediend is.”
Inspirerend leiderschap
Gastspreker Saskia Baas, bestuurder bij het voormalige Havenziekenhuis, ging daarna in op het belang van samenwerking in de regio en inspirerend leiderschap binnen een grote transitie. Ook vertelde zij over de transformatie van het Havenziekenhuis naar de Havenpolikliniek. Ze nam de aanwezigen daarbij mee in de complexe besluitvorming en gaf haar succesfactoren van de transformatie prijs:
- Zorg voor verbinding: “Het hielp enorm dat ik veel mensen in de regio kende.”
- Betrek de interne adviesorganen tijdig en voldoende.
- Zoek brede samenwerking op, ook in de keten.
- Blijf altijd transparant, eerlijk en zonder verborgen agenda communiceren met andere stakeholders, zoals zorgverzekeraars.