Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Overheid

Resultaten onderzoek ‘overheid van Morgen’ beschikbaar

Overheidsorganisaties moeten vandaag beginnen met bouwen aan de overheid van de toekomst. Om complexe maatschappelijke vraagstukken te kunnen oplossen, moeten overheden samenwerken in netwerken. De veranderende samenleving vraagt om digitaal leiderschap. En de dienstverlening van de overheid moet net zo klantvriendelijk zijn als commerciële dienstverlening.

Dit zijn ontwikkelpunten die Morgens concludeert op basis van onderzoek naar ‘de overheid van Morgen’.

Morgens bracht in kaart wat de belangrijkste thema’s zijn van ‘de overheid van Morgen’. Dit is het resultaat van desk research, 14 interviews met bestuurders van overheidsorganisaties en een online onderzoek onder 85 overheidsmedewerkers.

Vijf thema’s

Het onderzoek toont aan dat vijf thema’s bepalend zijn voor de overheid van Morgen:

  • Er ontstaat een transitie van keten- naar netwerksamenwerking
  • Organisaties zoeken nieuwe manieren om alle beschikbare data slim in te zetten
  • De digitale transformaties worden afgerond
  • De invloed van de klant gaat een (nog) grotere rol spelen
  • Organisaties zetten meer in op het binnenhalen en behouden van mensen met vaardigheden van de toekomst

Overheidsorganisaties zijn al begonnen met aanpassingen op deze thema’s, maar zien daarbij een aantal grote uitdagingen. Uit het onderzoek komen als belangrijkste uitdagingen naar voren:

  • de bestaande, soms starre structuren van de overheid
  • het belang van visie en leiderschap
  • het binnenhalen en behouden van mensen met de juiste (technologische) vaardigheden
  • digitaal leiderschap
  • toewijding vanuit de top

Vijf bouwstenen

Om de transformatie naar een toekomstbestendige overheid te kunnen maken, moeten overheidsorganisaties vandaag al aan de slag met deze thema’s. Morgens reikt daarvoor vijf bouwstenen aan:

  1. Samenwerken in netwerken
    Start vanuit gezamenlijke waarden, zorg dat de opgave voor iedereen duidelijk is en oefen in vertrouwen.
     
  2. Grip krijgen op data
    Gebruik de beschikbare data op de juiste manier en besteed aandacht aan hoe je deze data kunt inzetten voor jouw organisatie.
     
  3. De digitale transformatie afronden
    Leg de focus op het mogelijk maken van digitale processen en neem commerciële partijen hier als voorbeeld.
     
  4. Zorgen voor nieuwe competenties
    Stimuleer je medewerkers om de juiste vaardigheden te ontwikkelen zodat zij kunnen omgaan met de toenemende digitalisering en bijbehorende technologieën.
     
  5. Aansluiten bij de behoeften van burgers
    Wees je als organisatie bewust van de veranderende behoeften van je klanten en speel hier vervolgens op in.

De overheid van Morgen staat voor de deur

De veranderingen die thema’s als digitalisering, veranderende klantbehoeften en samenwerken in netwerken met zich meebrengen, zijn groot en vragen veel van overheidsorganisaties.

“De overheid van Morgen komt eraan. Daarom moeten we vandaag al samen beginnen met bouwen aan de toekomst”, aldus Mark Elstgeest, partner bij Morgens.

Download de publicatie over ‘de overheid van Morgen’ en ga aan de slag!

Ontvang gratis Morgens Magazine

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.

Door op verzenden te klikken ga je akkoord met de Privacyverklaring van Morgens