Vijf tips voor implementatie van technologie in de GGZ
Cylia onderzoekt de komende jaren de effectiviteit van VReedom. Naast het meten van de effecten, is het een grote uitdaging om nieuwe technologieën goed te implementeren in de dagelijkse praktijk van de behandelaar. De ervaring leert dat dit niet eenvoudig is.
Cylia geeft vijf belangrijke tips voor het implementeren van technologische innovaties.
1. Creëer een innovatievriendelijke organisatiecultuur
Maak tijd vrij voor behandelaren om aan nieuwe technologie te wennen. Onderzoek doelgericht wat werkt en evalueer regelmatig met meetbare doelen.
“Het is heel belangrijk dat er een organisatiecultuur wordt gecreëerd die openstaat voor innovatie en dat behandelaren de kans krijgen om te wennen aan nieuwe toevoegingen in de behandeling. Maak daar uren voor beschikbaar. Naast tijd om te ontdekken voor behandelaren, moet doelgericht worden onderzocht wat werkt en wat niet werkt in het behandelen van cliënten met technologische innovaties en moet er met behulp van meetbare doelen tussentijds worden geëvalueerd. Is hetgeen wat we aan het doen zijn nuttig, of niet?” adviseert Cylia.
2. Zorg voor leiderschap en visie
Sterk leiderschap en een duidelijke visie zijn cruciaal. Een innovatieteam of -manager om dit vervolgens uit te dragen, kan helpen om technologische innovaties te integreren in het bedrijf.
“Wat nodig is voor implementatie, is sterk leiderschap en een duidelijke visie: wat willen we precies met deze technologische innovatie? Een ‘innovatieteam’ oprichten of een ‘innovatiemanager’ aanstellen om de visie vervolgens te verwezenlijken werkt in de praktijk goed. Iemand die gespecialiseerd is in technologische innovaties en het management hier ook een handje in kan helpen. Tien jaar geleden werd binnen Arkin al een initiatief aangereikt om meer met VR te gaan werken, maar toen was het draagvlak en de draagkracht er niet: er was te weinig geld en te weinig mankracht om dit tot stand te brengen. De organisatie moet het implementeren van dergelijke technologische initiatieven faciliteren”, vertelt Cylia.
3. Ondersteun de behandelaar
Leren werken met technologische innovaties vergt tijd en inspanning, terwijl de werkdruk hoog is. De overgang naar behandelen met technologie roept weerstand op, vaak voortkomend uit dat het lastig kan zijn om voor de eerste keer met nieuwe technologie te gaan werken. Goede ondersteuning van behandelaren is vooral in het begin cruciaal. Daarna pakken ze het zelf op.
“Behandelaren moeten worden getraind en er moet veel ondersteuning worden geboden voor medewerkers die met de VR-set willen werken. Bij Arkin/Inforsa was een handje vol behandelaren erg enthousiast en wilde getraind worden. Er was iemand beschikbaar voor het oplossen van technologische problemen, waardoor hulp laagdrempelig kon worden ingeschakeld tijdens behandelingen met VReedom. We zagen dat wanneer de ondersteuning er niet was, behandelaren ook minder zin hadden om te behandelen met VReedom. Nu behandelaren een half jaar hebben behandeld met de aanwezigheid van ondersteuning, doen ze het zelf”, vertelt Cylia.
4. Betrek de cliënt
Actieve betrokkenheid van cliënten is essentieel om de effectiviteit van innovaties te beoordelen.
“Niet alleen de behandelaren, maar ook de cliënten moeten actief worden betrokken bij het proces van implementatie”, zegt Cylia. “We moeten ook luisteren naar de mening van de cliënt, zodat ook in de praktijk blijkt op welke manier het inzetten van nieuwe technologische innovaties zoals VRlof effectief is.”
5. Organisatie brede samenwerking
Stimuleer samenwerking tussen teams en organisaties om tijd en energie te besparen.
In verschillende GGZ-instellingen worden vergelijkbare initiatieven tot stand gebracht. Deel kennis en ervaringen en durf goede en bewezen ontwikkelingen van anderen over te nemen. Door krachten te bundelen kunnen gezamenlijk innovatieve ideeën worden geïmplementeerd die de kwaliteit van zorg verbeteren. Regelmatige bijeenkomsten bijvoorbeeld in de vorm van brainstorms, symposia of demosessies kunnen bijdragen aan een continue uitwisseling van nieuwe inzichten. Laten we streven naar een cultuur van openheid en samenwerking, waarbij ons gemeenschappelijk doel van betere zorg voor iedereen voorop staat.
“Wat ik heel vaak zie, is dat in verschillende klinieken het wiel opnieuw wordt uitgevonden met hetzelfde doel. Dat is zonde van de tijd en energie. Zoek de samenwerking op. Klets met andere klinieken en ga naar congressen”, adviseert Cylia.
Technologie in de GGZ van Morgen
Onderzoek toont veelbelovende resultaten voor technologische innovaties in de GGZ. Cylia ziet een groeiende acceptatie van technologische innovaties door cliënten. “Mensen staan steeds meer open voor hybride behandeling. Er is door de jaren heen meer aandacht en geld voor deze technologieën, omdat de voordelen duidelijker worden.”
Hoewel er uitdagingen zijn, speelt nieuwe technologie een onmisbare rol in de toekomst van de GGZ. Een organisatiecultuur die openstaat voor innovatie, sterk leiderschap, actieve ondersteuning van behandelaren en cliënten en samenwerking tussen organisaties zijn cruciaal voor succes.