“Naast de verbinding tussen en binnen de organisatie(s), is het ook van groot belang de verbinding met je doelgroep te onderhouden. De IND heeft veel verschillende soorten doelgroepen waardoor niet altijd wordt voldaan aan hun eisen en verwachtingen. We moeten ons beseffen dat er verschillende doelgroepen zijn en dat we die verschillende ervaringen en wensen goed moeten onderzoeken. Daarbij moeten we niet vergeten dat de overheid vaak een monopolistische positie heeft, zo ook de IND. Mensen moéten zakendoen met de IND, ook als ze dat eigenlijk niet willen. Dat maakt het nog belangrijker te weten wat de buitenwereld van de IND vindt en van haar vraagt.
Daarom heeft de IND verschillende klantgroepen gedefinieerd om meer aan te sluiten op de vraag van de aanvrager. Verder is een team ingericht om klantreizen in beeld te brengen en zijn gedragswetenschappers in dienst genomen om te begrijpen hoe de aanvragers zich voelen en wat ze willen om hiermee vervolgens invulling te geven aan de dienstverlening. Zo is bijvoorbeeld in 2022 onze website vernieuwd. De website is gebouwd samen met onze aanvragers en dit wierp direct zijn vruchten af. De waardering schoot omhoog!”
Maatwerk: balans tussen systeemwereld en leefwereld
“Voor goede dienstverlening is zowel maatwerk als standaard werk belangrijk. Door de wensen van je doelgroepen te definiëren en hier je dienstverlening op aan te passen, kan je de burger echt helpen. In ruim 75% van alle zaken die wij behandelen gaat het om regulier werk. In deze meer eenvoudige zaken en aanvragen is de klant gebaat bij zoveel mogelijk gestandaardiseerde dienstverlening. De processen, ofwel het systeem, moet zo efficiënt mogelijk zijn ingericht om deze grote hoeveelheid klantvragen te kunnen beantwoorden, want maatwerk is in dit soort gevallen overbodig. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om ook de standaardprocessen begrijpelijk en op de doelgroep gericht in te richten, bijvoorbeeld door middel van B1-taalgebruik in onze communicatie. Maar wanneer er sprake is van ingewikkelde zaken of multiproblematiek, moet er ruimte zijn voor maatwerk en de leefwereld van de aanvrager. Dit vraagt een goede balans tussen de systeemwereld en de leefwereld. Er wordt soms gedaan alsof we helemaal van de systeemwereld af moeten, maar de systeemwereld is ook nuttig en belangrijk.”
Innovatie: toekomstbestendige oplossingen voor goede dienstverlening
De IND staat flink in de schijnwerpers. Het is een uitdaging om als organisatie door te ontwikkelen terwijl de dagelijkse hectiek zo groot is. “We proberen zoveel mogelijk toekomstbestendig te werken om ons enigszins te weren tegen die hectiek. We houden de ontwikkelingen in Nederland en het buitenland in de gaten en proberen te voorzien wat voor acties en maatregelen je moet ondernemen. Dit lukt helaas niet altijd.
In de afgelopen jaren hebben we onze zeven loketlocaties teruggebracht naar vier landelijke loketten. De visie daarachter is dat deze locaties zich ontpoppen tot expertloketten met aandacht voor complexe zaken en we andere locaties gebruiken voor minder complexe materie. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld gemeentes of expatcentra. Ik geloof in die visie, ook al is die misschien spannend en op het eerste gezicht tegenstrijdig met ‘dienstverlening dicht bij de burger’. Maar ik wil de standaard dienstverlening juist dichter bij de burger brengen door onder andere innovatie en digitalisering en meer samenwerking met andere overheden. En daarmee ruimte creëren voor de complexere zaken op onze vier dienstverleningscentra.”
Als voorbeeld noemt Roelof de manier van uitreiken van verblijfspassen. “De IND dient deze in persoon uit te reiken. Volgens de wet kan alleen een IND-ambtenaar dergelijke pasjes verstrekken. Tijdens corona moest op deze regel een uitzondering gemaakt worden, aangezien kantoren moesten sluiten. Bij wijze van uitzondering zijn we toen pasjes gaan verstrekken via een koerier. Dit werkte heel goed! We zijn daarom nu aan het kijken of we de wet- en regelgeving kunnen vereenvoudigen waardoor we deze efficiëntere werkwijze ook in de toekomst kunnen blijven gebruiken.”
De basis leggen voor goede dienstverlening
“Tot slot: goede dienstverlening kan alleen worden bereikt met een interne gedragsverandering. De wil om te veranderen moet vanuit de leiding/directie komen. Wanneer het belang van die gedragsverandering niet helemaal is geland in de top zal er ook nooit een gedragsverandering binnen de gehele organisatie ontstaan. De directie van de IND is zich steeds meer bewust van de noodzaak van deze interne gedragsverandering en dit vertaalt zich door in het beleid van de IND. We zijn er nog niet, maar we zijn op de goede weg.”