Actueel / Onderwijs

STC Group: een kennisinstelling voor student en bedrijfsleven

14-01-2019 4 minutenKoen Janmaat

Morgens ging in gesprek over het onderwijs van Morgen met Jan Kweekel, lid van het College van Bestuur van de STC Group. Deze onderwijsorganisatie doet de dingen allemaal net even anders dan traditionele instellingen. Zo is de STC Group actief in een niche (scheepvaart, transport en havenindustrie), staat de onderwijsinstelling in zeer nauw contact met het werkveld (wat resulteert in mooie initiatieven en een verbinding voor het leven) en combineert de instelling ’non-profit‘ (lesgeven) en ’profit’ (consultancy) op een slimme manier met elkaar.

STC Group

  • is dé onderwijs- en kennisinstelling voor scheepvaart, transport en havenindustrie. Daarnaast verzorgt STC Group cursussen en trainingen voor professionals;
  • is internationaal actief en heeft locaties in binnen- en buitenland. Het hoofdkantoor van de organisatie is gevestigd in Rotterdam;
  • verzorgt aantrekkelijke en op de praktijk gerichte vmbo-, mbo-, hbo- en masteropleidingen. Daarnaast richt de organisatie zich op het uitvoeren van toegepast onderzoek, het verzorgen van trainingen en het uitvoeren van consultancy-trajecten in binnen- en buitenland.

Hoe verhoudt de STC-Group zich tot traditionele onderwijsinstellingen?

“Wij zien onszelf als een vakinstelling waar je terecht kunt op alle niveaus binnen het vakgebied. Wij willen ons onderscheiden door in die niche de beste te zijn. Daarbij vragen we veel van onze studenten. We hebben hier bijvoorbeeld de opleiding tot kapitein. Het gaat er daarbij om of je geschikt bent voor het vak. Je moet sociaal zijn en met verschillende culturen om kunnen gaan, maar ook scherp zijn op de veiligheidsvoorschriften.

Onze standaarden liggen hoger dan bij normale opleidingen. We hebben immers, naast de verplichte standaarden vanuit de overheid, ook aanvullende standaarden afgesproken met het bedrijfsleven.”

Het onderwijs van Morgen 

Dit interview maakt deel uit van een serie gesprekken met bestuurders en andere gezichtsbepalende personen in de onderwijssector over ‘het hoger onderwijs van Morgen’. Hierbij kijken we zowel naar ontwikkelingen in de sector voor de komende vijf jaar als naar de situatie van vandaag, om vervolgens te bepalen wat er nodig is om van vandaag naar morgen te bewegen.

Het onderwijs van Morgen

Wat vraagt het onderwijs van Morgen?

Wendbaarheid

“De maatschappij en het werkveld veranderen razendsnel. Er bestaat een kans dat wij nu studenten opleiden voor banen die over vier jaar niet meer bestaan. Zo gaat deze week in Noorwegen de eerste geautomatiseerde cargo-boot varen. Dat is een boot die bediend wordt met een afstandsbediening vanaf de kant, met nog maar één bemanningslid aan boord. Ondertussen leiden wij hier mensen op tot kapitein, stuurman, werktuigkundige, enzovoorts.

Op het gebied van warehousing speelt hetzelfde. Daarom zijn we nu met TNO en de Erasmus Universiteit het warehouse van de toekomst aan het optuigen. Nog zo’n ontwikkeling is block chain. Wat betekent dit voor de haven en voor de manier van organiseren? Kortom: wat moeten wij als opleidingsinstituut met die snel veranderende maatschappij? Dit is een vraag die enorm bij ons speelt.”

Een leven lang leren  

“Het ‘leven lang leren’-concept zal steeds sterker worden, waardoor de rol van traditionele scholen anders wordt. Het accent zal veel meer komen te liggen op soft skills, het leren veranderen, het herkennen van problemen en creatief denken. Dit betekent iets voor ons curriculum. We willen een soort community creëren waarin mensen aan ons verbonden zijn en kennis kunnen opdoen, in welke levensfase ze ook zijn.”

Jan Kweekel

Up-to-date kennis en inspirerende leeromgeving

“Het bedrijfsleven wil innoveren en onze studenten willen werken met de modernste technieken. Dit betekent dat onze docenten hierin mee moeten. Dat is soms best lastig als je het vak al dertig jaar geeft en nog maar vijf jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd zit. Docenten zullen nieuwsgierig moeten blijven naar moderne middelen en technieken; vanuit een vorm van professionalisme maar ook vanuit een interne drive. Wij stimuleren docenten om hier actief mee bezig te zijn, bijvoorbeeld door middel van buitenlandse stages.”

“Wij willen ons onderscheiden door in die niche de beste te zijn. Daarbij vragen we veel van onze studenten.”

Samenwerking met bedrijfsleven en overheid

“De samenwerking met het bedrijfsleven levert mooie uitwisselingen op. Zo investeren we samen in levensechte simulatieruimtes, bedenken we opleidingen op maat (bijvoorbeeld voor Shell), gaan we mee op handelsmissies vanuit de regering en worden we ook gevraagd voor consultancy-opdrachten in bijvoorbeeld Kazachstan en Indonesië.”

Andere manier van financiering

“Onze opleidingen zijn kapitaalintensief. We hebben hiervoor steun nodig van de overheid en werken op veel gebieden samen met het bedrijfsleven om onderdelen te bekostigen. Daarnaast hebben wij dure middelen, zoals simulatoren, die we niet met middelen van de overheid kunnen financieren.

Onze bedrijfstak Training&Consultancy en onze internationale bedrijfstak zitten in één stichting. Alles wat wij aan de businesskant verdienen, gaat terug naar het reguliere onderwijs. We investeren één op één in vernieuwing. Om in de toekomst levensvatbaar en innovatief te blijven, zullen we constant scherp moeten zijn op de financiële kant.”

STC Group: een kennisinstelling voor studenten en bedrijfsleven

Hoe komt STC van vandaag naar Morgen?

“We hebben een nieuwe strategienota geschreven. We zijn nu alweer een paar jaar verder en de nota loopt tot 2025, maar we merken dat de tijd ongelooflijk hard gaat. Het belangrijkste voor ons is dat we van alle ontwikkelingen op de hoogte zijn. We moeten dus kort op de bal zitten en constant in gesprek blijven met het ministerie, het bedrijfsleven en de student.”

“Het basisonderwijs vormt de basis om goed te kunnen leren en wendbare mensen te creëren.”

“Als we het hebben over het onderwijs van Morgen, dan vind ik dat de grootste opdracht voor vernieuwing bij het basisonderwijs ligt. We hebben daar te weinig aandacht voor en ik vind dat daarin geïnvesteerd moet worden. Het basisonderwijs vormt de basis om goed te kunnen leren en wendbare mensen te creëren.

Ik zie nu dat er in het basisonderwijs te weinig aandacht is voor techniek, kunst en klassieke rekenvaardigheid, maar bijvoorbeeld ook voor social skills. Want hoe zorgen we ervoor dat onze hoogopgeleide studenten ook een gelukkig mens worden? We kunnen studenten hoog opleiden maar dat ’Bildungsaspekt‘ is zo belangrijk voor de toekomst.”

Meer over het onderwijs van Morgen

Interview

Diplomadenken in zekere zin achterhaald, maar toch ook niet helemaal

04-08-2021 7 minuten
Lees meer
Interview

Over 10 jaar bewandelt iedere student een persoonlijk leerpad

14-07-2021 7 minuten
Lees meer
Interview

Agile Transitie samenwerkingsverband UvA, HvA en Universiteit Leiden

29-06-2021 3 minuten
Lees meer
Artikel

Wat zie je in een Lean onderwijsorganisatie: constante focus op kwaliteit en leren

24-06-2021 3 minuten
Lees meer