Actueel / Onderwijs

3 corona-proof werkvormen om het schooljaar mee af te trappen

31-08-2020 3 minutenMarjet de Vries

Dit studiejaar starten meer dan 90.000 bachelor-studenten met een opleiding in het hoger onderwijs. Door de hybride vorm van onderwijs ontstaat binding met studenten, de stad en de studie minder natuurlijk dan voorheen. Binding heeft een positief effect op de academische ontwikkeling en sociale betrokkenheid. Het heeft ook positieve psychologische effecten. Veel hogescholen en universiteiten zetten daarom actief in op de bevordering van verbinding, bijvoorbeeld door het opzetten van een mentorsysteem of het organiseren van gezamenlijke studiesessies.

Vlak voor de start van het collegejaar, deel ik een aantal corona-proof werkvormen die je kunt gebruiken om met elkaar kennis te maken en de verbinding te leggen. De werkvormen zijn zowel fysiek als digitaal goed uit te voeren binnen de corona-maatregelen. En natuurlijk kun je deze werkvormen in een bredere context gebruiken. Veel plezier met ontdekken en verbinding leggen!

Werkvorm 1: de ui

In deze werkvorm zoek je de kennismaking op, buiten dat wat je eerst over jezelf zou vertellen. Zo leer je iemand in korte tijd verder kennen dan in een gewoon voorstelrondje.

Aanpak

  1. Beantwoord en schrijf op: “wat is het eerste dat je over jezelf zou vertellen als je met iemand kennismaakt?” (1 minuut)
  2. Beantwoord en schrijf op: “buiten wat je net al opschreef; wat is nog meer leuk of belangrijk om over jezelf te vertellen?” (1 minuut)
  3. Stel de vraag nogmaals
  4. Stel de vraag nogmaals
  5. Ga met jouw buurman/-vrouw in gesprek en begin bij jullie antwoord op vraag 4; jullie hebben 5 minuten om nader kennis te maken.

Variatie & tips

Het werkt het best als je de vragen volgordelijk stelt. Laat dus niet al je vragen direct op 1 slide zien. Ook kun je deze werkvorm voor verschillende onderwerpen gebruiken. Bijvoorbeeld met “ik ga op vakantie en neem mee” om vervolgens over vakantie te praten. Of over je jeugd / vroeger: “als ik aan vroeger denk, dan denk ik aan …”.

Werkvorm 2: voorstelrondje aan de hand van je telefoon

Met deze werkvorm stellen deelnemers zich voor aan de hand van een object. Veel mensen gebruiken hun telefoon vaak. Wat vertellen de apps op je telefoon eigenlijk over jezelf?

Aanpak

Pak je telefoon erbij en vertel (in de groep of in tweetallen) iets over jezelf aan de hand van 1 tot 3 apps die je veel gebruikt.

Variatie & tips

In plaats van aan de hand van een app, kunnen deelnemers zich ook voorstellen aan de hand van een foto op hun telefoon. Een variatie zonder telefoon is ook mogelijk, bijvoorbeeld door deelnemers te vragen iets over zichzelf te vertellen aan de hand van hun sleutelbos.

Deze werkvormen digitaal gebruiken

Gebruik een digitaal vergaderplatform (bijvoorbeeld Zoom of Kaltura) dat de mogelijkheid biedt om deelnemers op te splitsen in aparte overleggen of ‘breakout rooms’. Als de tool geen breakout rooms functionaliteit heeft, laat deelnemers elkaar dan videobellen, bijvoorbeeld op basis van een vooraf opgestelde lijst met groepjes of tweetallen.​ De reflectie op uitkomsten kan eventueel worden gedeeld in de chat.

Werkvorm 3: Impromptu Networking

Impromptu Networking is een werkvorm uit de ‘Liberating Structures‘-familie. Microstructuren zorgen ervoor dat iedereen evenveel betrokken wordt in het ophalen van ideeën en het vormgeven van vervolgstappen. Dit in tegenstelling tot meer conventionele methodieken. Met deze vorm kun je snel inzichten en verwachtingen delen en zorgen voor (snelle) connectie tussen de deelnemers.

Aanpak

  1. Formuleer een uitnodigende vraag. Denk goed na over wat je wilt vragen/ welk onderwerp je de groep wilt laten bespreken. Met een goede uitnodiging haal je het meeste uit deze werkvorm. Voorbeeld: wat maakt dat je je hebt opgegeven voor dit vak en wat hoop je te leren?
  2. Laat deelnemers deze vraag in tweetallen met elkaar bespreken (4-5 minuten totaal).
  3. Laat deelnemers iedere ronde een nieuwe partner zoeken. Elke ronde bespreken de tweetallen opnieuw hun antwoorden op dezelfde uitnodiging. ​
  4. Vraag de deelnemers voor de laatste ronde om extra alert te zijn op verschillen en overeenkomsten tussen de conversaties. Welke patronen komen naar boven?
  5. Optioneel: deel de opbrengst en de inzichten plenair.

Variatie & tips

Deze werkvorm werkt goed in een grote ruimte waar deelnemers zich kunnen verplaatsen. Mocht dat niet kunnen, dan kun je deelnemers vragen om met hun buurman/-vrouw in gesprek te gaan of met personen die voor of achter ze zitten.

Geïnteresseerd?

Hopelijk heb je inspiratie opgedaan bij het lezen van deze werkvormen. Wil je eens vrijblijvend van gedachten wisselen of zoek je inspiratie? Ik help je graag verder!

Artikel

De veranderopgave naar een betere onderwijslogistiek met RPA

07-12-2023 2 minuten
Lees meer
Interview

Morgens ondersteunt De Haagse Hogeschool in de pilot Microcredentials

01-12-2023 3 minuten
Lees meer
Artikel

Zo optimaliseer je onderwijslogistiek: de strategie voor een succesvolle transformatie

31-10-2023 7 minuten
Lees meer
Artikel

Zo optimaliseer je onderwijslogistiek: een case study van de Universiteit van Amsterdam

03-08-2023 3 minuten
Lees meer
Artikel

Wat de natuur je kan leren over veranderen

13-06-2023 4 minuten
Lees meer