Actueel / Zorg
Studiereis Karolinska brengt ‘ziekenhuis van morgen’ tot leven
Na een geslaagd bezoek aan het Karolinska University Hospital in Stockholm in januari, vertrokken Frank van Berkel, Marloes Bijl en Nadine de Vries op 13 november voor een tweede editie met een nieuwe enthousiaste groep bestuurders, managers, artsen en verpleegkundigen uit de zorg.
Karolinska is een inspirerend voorbeeld van wat wij bedoelen met ‘een ziekenhuis van Morgen’. In 2016 maakte Karolinska een grote transitie door naar een organisatiemodel met als belangrijkste uitgangspunt: ‘patiënt eerst’. De leiding heeft het roer radicaal omgegooid en hun operating model geheel ingericht op basis van patiëntenstromen en ziektebeelden.
Deelnemers bespreken vooraf doelen en verwachtingen
Doelen en verwachtingen van deelnemers
Tijdens onze studiereis lichtten bestuursleden, directieleden en patientvertegenwoordigers van Karolinska de huidige stand van zaken toe en namen zij ons mee op hun afgelegde reis. De verwachtingen en leerdoelen van deelnemers aan de studiereis waren ambitieus:
- Wat zijn de belangrijkste lessen na implementatie van het nieuwe zorgmodel?
- Wat is er de afgelopen periode veranderd en aangepast?
- Wat zijn lessen voor het bepalen van onze eigen strategieën?
- Hoe zijn ze erin geslaagd om patiëntgerichtheid vorm te geven?
- Hoe zorg je dat strategie ook echt geïmplementeerd wordt, hoe krijg je medewerkers mee?
- Hoe wordt het patiëntperspectief meegenomen? Wat betekent dit in de praktijk?
- Waar zijn zij trots op, wat werkt heel goed?
- Hoe gaan ze om met regionalisering?
- Hoe gaan zij om met digitalisering en met data? Wat kunnen wij daarvan leren?
- Wat voor leiderschap(stijl) heb je nodig om zo een transitie aan te gaan?
Professionals van Karolinska vertellen over hun visie en aanpak
“Vandaag was een inspirerende dag!”, vertelt consultant Nadine de Vries na afloop van het bezoek. “Mensen die actief betrokken zijn bij hun transitie naar een nieuw operating model vertelden over het idee achter het model, de uitdagingen waar ze tegenaan zijn gelopen, de veranderingen die het innovatieve zorgmodel heeft doorgemaakt en hun betrokkenheid bij regionalisering.”
Georganiseerd rond de patiëntreis
Wat het model van Karolinska zo bijzonder maakt, is dat het helemaal is gevormd rond ‘de patiëntreis’: in plaats van de standaardindeling per specialisme, zoals een chirurgieafdeling of een poli cardiologie, heeft Karolinska de organisatie ingericht rond patiënten en ziektebeelden. Dit houdt in dat je als patiënt niet op verschillende dagen naar het ziekenhuis hoeft te komen omdat je meerdere specialisten moet bezoeken voor dezelfde aandoening.
‘Patient-flow steering committee’ ziet toe op patiëntreis
“Tijdens het avondprogramma hebben we de dag geëvalueerd en besproken hoe de deelnemers de opgedane kennis en inzichten kunnen toepassen in hun eigen organisatie. Hier zijn mooie inzichten uit voortgekomen. De deelnemers van Meander MC, Alrijne en Bravis nemen elk hun eigen inspiratie en lessen mee en gaan met concrete acties weer terug naar Nederland “, vertelt Morgens-partner Frank van Berkel.
Na een inspirerend bezoek, stappen de deelnemers uit de zorg het vliegtuig in met een rugzak vol nieuwe inzichten, zaken die verwonderen en inspiratie om morgen mee aan de slag te gaan in hun eigen organisatie. Vooruitgangskracht ten volle uit!
Lessons learned
Binnenkort delen we de ‘lessons learned’ van deze enerverende trip. Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief, houden wij je op de hoogte.
Namens Frank van Berkel, Marloes Bijl en Nadine de Vries: hartelijk dank aan alle deelnemers van de studiereis voor hun plezierige en waardevolle bijdrage!
Deelnemers aan de studiereis op het vliegveld