Waardegedreven zorg vanuit drie invalshoeken
Wij kijken vanuit drie invalshoeken naar waardegedreven zorg: organiseren, verbeteren en samenwerken. Organiseren gaat over het verandertraject dat een zorgorganisatie doorloopt bij een waardegedreven zorgtransitie. Verbeteren over het creëren van waarde door middel van continu verbeteren. Samenwerken gaat over het kijken over de grenzen van je eigen afdeling en organisatie; leren van én met elkaar.
Waardegedreven organiseren
Waardegedreven organiseren gaat over het verandertraject dat een zorgorganisatie doorloopt bij een waardegedreven zorgtransitie. Belangrijk hierbij is het ontwikkelen van een breed gedragen visie en strategie voor waardegedreven zorg, het creëren van betrokkenheid en enthousiasme breed in de organisatie en de zoektocht naar een passende organisatievorm.
Waardegedreven verbeteren
Waardegedreven zorg gaat over het creëren van waarde door middel van continu verbeteren van de zorg.We kijken naar zorgprocessen vanuit het perspectief van patiënt én zorgverlener om te bepalen wat waarde is voor de patiënt. Hierbij maken we slim gebruik van waardegedreven zorgdata en dashboards. We gebruiken vervolgens de Lean filosofie en methodieken om invulling te geven aan hoe je kunt verbeteren.
Waardegedreven samenwerken
Samenwerken gaat over het kijken over de grenzen van je eigen afdeling en organisatie; leren van én met elkaar. Een belangrijk uitgangspunt bij waardegedreven zorg is immers het organiseren van zorg voor het volledige zorgtraject (‘full cycle of care’) van de patiënt. Samenwerking over de grenzen van de eigen organisatie is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld tussen ziekenhuizen of over sectoren heen. Denk aan het realiseren van transmurale zorgpaden, regionalisering en netwerkvorming. Wij faciliteren en stimuleren verbinding door het organiseren van webinars en workshops.