Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Onderwijs

De Haagse Hogeschool zet in op datagedreven werken

De Haagse Hogeschool beschikt over veel data. Ze willen deze effectiever gebruiken om beter te kunnen monitoren en sturen, en om tijdig te kunnen bijsturen. Daarom ontwikkelde de faculteit Management & Organisatie, met hulp van Morgens, onder meer een kpi-huis en managementdashboard.

Binnen De Haagse Hogeschool (De HHS) zijn verschillende rapportages waarmee de faculteiten instroom en studievoortgang kunnen monitoren. Deze rapportages leiden nog onvoldoende tot de gewenste grip en continue verbetering van de organisatie. Bovendien is de wens om data meer voorspellend te gebruiken, zodat ze tussentijds en tijdig kunnen bijsturen. De HHS zet daarom met hulp van Morgens in op een effectievere aanpak van datagedreven werken.

Kpi-huis en managementdashboard

Het managementteam van de faculteit Management & Organisatie (M&O) heeft samen met Morgens een kpi-huis en managementdashboard opgesteld om iedere zes weken op de belangrijkste indicatoren te kunnen (bij)sturen.

‘Wall Walk’

Gelijk met de vaststelling van het dashboard, is ook de werkwijze van monitoring afgesproken. Hierbij is de koppeling gemaakt met de ‘Wall Walks’: het dashboard wordt eens in de zes weken op de Wall geplakt, waarbij iedere opleidingsmanager een toelichting geeft op zijn of haar kpi’s en mogelijke hieruit voorvloeiende maatregelen. Morgens begeleidt deze Wall Walks en de adoptie van het nieuwe dashboard op de Wall.

Het resultaat

De introductie van het kpi-huis en het managementdashboard hebben geleid tot meer focus op tussentijdse bijsturing op basis van feiten. Het gebruik van het dasboard tijdens de Wall Walks zorgt ervoor dat opleidingsmanagers vaker naar cijfers kijken dan voorheen en dat het gesprek over de resultaten concreter gevoerd kan worden. De grote winst is dat er nu meer inzicht is of de faculteit op koers ligt of niet.

“Met de prettige en professionele ondersteuning van Morgens hebben we als faculteit M&O met het kpi-huis en het kpi-dashboard de tools in huis om nog beter te kunnen anticiperen en sturen op de doelstellingen van ons jaarplan. Bovenal biedt het ons inzicht en voedt het de dialoog om van elkaar te kunnen leren.”

Mario van Boven Manager Faculteitsbureau Management & Organisatie, Haagse Hogeschool

Lees meer

Lees meer over de aanpak en het resultaat in de klantcase.

Klantcase De Haagse Hogeschool
Ontvang gratis Morgens Magazine

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.

Door op verzenden te klikken ga je akkoord met de Privacyverklaring van Morgens