Digitale processen als basis
Voordat je aan de slag kunt met proces mining heb je data nodig. Daarom is een belangrijke randvoorwaarde dat de gebeurtenissen in het proces digitaal worden bijgehouden, specifiek met een tijdsstempel. We zien dat organisaties in het publieke domein op het gebied van digitalisering nog volop in ontwikkeling zijn. Proces mining lijkt dan misschien nog een stapje te ver. Je bent vaak echter verder dan je denkt. Een financieel proces is in veel gevallen al digitaal, net als het doen van aanvragen bij de gemeente of het inschrijven voor een studie. Heb jij zo’n proces? Mooi. Dan kunnen we aan de slag.
Proces mining in jouw project
Proces mining kan verander- of verbetertrajecten goed ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan:
Lean en procesverbetering:
Je kan proces mining gebruiken als analyse om een goede 0-meting te doen van je proces. Het geeft inzicht in hoe men het proces grotendeels volgt en het kan vreemde haken in het proces blootleggen. In onze Lean verbetermethode noemen wij dit ook wel de ‘meetfase’ in het traject. Deze knelpunten kan je vervolgens analyseren om tot oplossingen te komen. Na je verbetering kan je proces mining juist gebruiken voor een nieuwe analyse. Heeft de verwachte verbetering daadwerkelijk plaatsgevonden? Een goede basis voor je continue verbetercirkel.
Klantreizen en dienstverlening:
Een andere toepassing van proces mining is het gebruik als tool om de klant-, patiënt- of studentreis in kaart te brengen. Welke stappen of route neemt een klant? Hoe beweegt de student zich van aanmelding tot afstuderen? Waar gaat het mis en waar ontstaat veel wachttijd? Dit zijn de punten waar jij misschien jouw dienstverlening op wil aanpassen en verbeteren.