De gemeente Leidschendam-Voorburg organiseerde eerder dit jaar drie digitale dialoogtafels. Uiteraard was men benieuwd hoe dit uit zou pakken. Hoe bereiken we iedereen? En hoe voelen deelnemers zich gehoord tijdens een digitale bijeenkomst? Met die vragen klopte Penchi Harteveld, gebiedsregisseur en projectleider burgerparticipatie, bij Morgens Online Meetings aan. Nu, na drie geslaagde avonden met veel goede gesprekken en nieuwe input, kijkt de gemeente Leidschendam-Voorburg heel anders aan tegen digitale bewonersparticipatie.
Wat was de vraag precies?
De gemeente investeert in de samenwerking met haar bewoners. In december 2019 werd in de gemeenteraad de startnotitie Burgerparticipatie aangenomen, met als voorstel om een aantal experimenten uit te voeren, om burgers intensief te betrekken bij overheidstaken- en beleid. Eén van de experimenten is het uitproberen van digitale participatie. Door de coronamaatregelen werd de roep om andere manieren van participeren groter, de reguliere bewonersavonden waren immers niet mogelijk. Zo heeft de gemeente een digitaal participatieplatform opgezet en zocht het naar manieren om ook digitaal op een goede manier in gesprek te gaan met bewoners.
Hierdoor ontstond het idee om ook de dialoogtafels digitaal te organiseren. Maar is dit wel mogelijk en wat komt er allemaal bij kijken? Met deze vragen meldde Penchi Harteveld zich bij Jaleesa Goedhoop van Morgens Online Meetings. De vrees bestond dat maar een beperkte groep bewoners zou deelnemen als de dialoogtafels digitaal zijn, terwijl de gemeente juist met zoveel mogelijk verschillende mensen in gesprek wilde. Hiernaast was er twijfel of het daadwerkelijk mogelijk was om digitaal met bewoners in verbinding te komen en een goed gesprek te voeren. Vanuit de gemeente zelf was de ervaring met digitaal werken beperkt. De ervaring die er was, was niet altijd even positief.
Zo zijn we aan de slag gegaan
Goede bijeenkomsten beginnen bij een goede voorbereiding. Dat is met fysieke bijeenkomsten zo, maar geldt nog meer voor digitale bijeenkomsten. De eerste stap was om potentiële deelnemers en de procesbegeleiders vanuit de gemeente zich comfortabel te laten voelen met de digitale tools, om de drempel voor deelname te verlagen, en een zo breed mogelijk publiek aan te trekken.
Door zoveel mogelijk ruchtbaarheid te geven aan de dialoogtafels, met onder meer een thuisgestuurde brief en oproep in de lokale krant, werd een brede groep bewoners bereikt. Ook daarmee was het nog afwachten of bewoners zich comfortabel zouden voelen om aan te sluiten op de avonden zelf. Om die drempel te verlagen, heeft Morgens Online Meetings de gemeente ondersteund in het maken van materiaal zoals een flyer met aanvullende informatie over de tools die gebruikt zijn. Daarnaast werd een hulplijn ingericht zowel tijdens als een paar dagen voor de eerste bijeenkomst, waarbij bewoners vragen over de techniek aan een van de Online Meeting Maestro’s konden stellen.
Ondersteuning van dialoogtafels
Voor de dialoogtafels zijn proces-begeleiders getraind. Ambtenaren van de gemeente die zijn opgeleid in het faciliteren van de dialoog. Het voorstel was om per avond vier tafels in te richten, met elk een eigen onderwerp, zoals complexe burgerinitiatieven, of projecten van grote ontwikkelaars. Bij elke tafel ondersteunde een Maestro vanuit Morgens Online Meetings, om alles wat opgehaald is te noteren in de Murals.
De procesbegeleiders en Maestro tezamen bleken een gouden team! Waarom? Omdat voor inwoners kernwaarden zoals transparantie, open benadering, positiviteit en gelijkwaardigheid heel belangrijk zijn.