Ontwikkeling digitaal, transmuraal COPD-zorgpad voor het Regioplatform
20-09-2024 3minuten
"Het proces is verbazingwekkend soepel verlopen. Het lukte Shereen steeds om de juiste mensen om tafel te krijgen om mee af te stemmen en zo steeds een stapje verder te komen."
Het Regioplatform heeft een belangrijke missie: zorg voor kwetsbare ouderen toegankelijk houden. Daarom werken zij in 2023 en 2024 samen met Morgens aan een digitaal, transmuraal zorgpad voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). Hoe? Dat lees je in deze klantcase.
Over het Regioplatform
Het Regioplatform is een samenwerkingsverband van zorgaanbieders in Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland. Samen werken ze aan toekomstbestendige zorg en meer regie voor kwetsbare ouderen en mensen met een chronische aandoening. Ze focussen op innovatie, standaardisatie en digitalisatie, maar vooral op samenwerking. Door gezamenlijke projecten en thema’s pakken ze de uitdagingen in de zorg aan.
De vraag
COPD is een chronische longziekte waarbij de longen zijn beschadigd. Hierdoor krijgt men minder zuurstof binnen en is ademen moeilijker. Het Regioplatform wil de zorg voor ouderen met COPD toegankelijk houden en heeft Morgens gevraagd om hen te helpen met een digitaal, transmuraal zorgpad. Dit zorgpad wordt ontworpen en geïmplementeerd in samenwerking met Luscii en zorgservicecentrale Altide. Luscii is een digitaal zorgplatform met alle functies voor de juiste zorg op de juiste plek in één eenvoudige app.
Het idee is dat mensen met COPD zelf thuis metingen doen, meer grip op hun gezondheid krijgen en dankzij de samenwerking tussen de verschillende zorgverleners niet altijd opgenomen hoeven worden of lang in het ziekenhuis moeten blijven.
Het doel van dit project is enerzijds om aan te tonen dat een digitaal zorgpad, ondersteund door een zorgservicecentrale, de zorg efficiënter maakt en anderzijds om de samenwerking op een transmurale manier in te richten en dit zorgpad als startblok voor transformatie van meerdere zorgpaden te laten fungeren.
De aanpak
Het project kan worden ingedeeld in verschillende fases. Hierbij zijn de volgende stappen ter ondersteuning gebruikt.
Context en waarden
Het project begon met een inspirerende sessie over begeleidingsethiek, waarbij alle betrokkenen aanwezig waren. Het doel: zorgen voor context. Technologie en de omgang hiermee moeten beter aansluiten bij menselijke waarden. Samen benoemden we de positieve en negatieve effecten van het digitale zorgpad en identificeerden we de achterliggende waarden.
Ontwerpfase
Voor de start van het ontwerp stelden we heldere doelstellingen op en bepaalden we welke waarde het zorgpad toevoegt. Wanneer is het zorgpad, met behulp van een zorgservicecentrale, geslaagd? Deze vraag namen we mee in het proces. De doelstellingen zijn gesteld aan de hand van het Quadruple Aim-model. Dit model helpt bij het prioriteren van de doelstellingen en richt zich op betere gezondheidsuitkomsten, hogere cliënt- en zorgverlenerstevredenheid, en lagere zorgkosten.
Om het huidige en (wenselijke) toekomstige zorgproces in kaart te brengen, organiseerde Morgens interactieve brownpaper-sessies. Stakeholders uit de Verpleeg-, Verzorgingshuizen, Thuiszorg (VVT), eerstelijnszorg en tweedelijnszorg kwamen tijdens deze sessies samen om gezamenlijk dit proces in te richten. Tijdens de ontwerpfase maakten we op alle niveaus van het Nictiz Interoperabiliteitsmodel afspraken met de regio.
Implementatiefase
In de implementatiefase werkten we aan de integratie tussen huisarts, ziekenhuis, Luscii en Altide. Om te testen of het zorgproces technisch en functioneel werkt, voerden we meerdere testrondes uit en als GO/NO GO-moment een Proof of Concept. Deze stap was succesvol en bevestigde dat het proces technisch en functioneel uitvoerbaar is.
Evaluatie en borging
Na de geslaagde Proof of Concept (PoC) kon officieel de pilot gestart worden, waarbij de eerste patiënten werden geïncludeerd. Tijdens de pilotfase, die een half jaar duurt, worden resultaten verzameld die ondersteunend zijn aan de doelstellingen van het Quadruple Aim-model. Deze resultaten worden verzameld aan de hand van vragenlijsten voor patiënten en zorgverleners, data uit elektronische patiëntendossiers (EPD’s) en evaluatiesessies met de zorgverleners. Op deze manier wordt geëvalueerd of deze manier van werken de zorg daadwerkelijk efficiënter maakt.
Het is belangrijk dat de werkwijze die is opgezet ook in de toekomst wordt vastgehouden, waarbij continue verbetering centraal staat. Morgens ondersteunde ook in dit proces.
Het resultaat
Allereerst, en ook het mooiste resultaat, is de versterkte samenwerking tussen de organisaties binnen de VVT, eerstelijnszorg en tweedelijnszorg in Noord-Holland Noord. We bundelden onze krachten en ontwierpen samen het zorgproces. Iedereen droeg zijn steentje bij en dat was prachtig om te zien. Door fysieke brownpaper-sessies brachten we mens, proces en techniek samen, iets waar Morgens veel waarde aan hecht.
Een belangrijke mijlpaal was de geslaagde Proof of Concept, waarin we het zorgpad functioneel en technisch testten en waarna gestart kon worden met het includeren van patiënten. Daarnaast was de inclusie van de eerste patiënt in de pilot een grote mijlpaal.
De komende periode staat in het teken van de evaluatie van de pilot, waaruit zal blijken of dit zorgpad op deze manier de zorg daadwerkelijk efficiënter maakt. De resultaten uit bestaande onderzoeken zijn in ieder geval veelbelovend, dus de verwachting is dat de doelstellingen volgens het Quadruple Aim-model behaald worden.
Dit project is een geweldige start voor de transformatie van meerdere zorgpaden in de regio. Door samen te werken met de regio kunnen we zorgpaden optimaliseren, transformeren en herorganiseren. Het ultieme doel is om patiënten meer regie te geven en de zorg efficiënt, toegankelijk en betaalbaar te houden.
Er is dan ook een nieuw project gestart waarbij de zorgpaden hypertensie en diabetes mellitus 2 op een soort gelijke manier getransformeerd worden, met ondersteuning van Morgens.
Meer weten?
Wil je verder praten naar aanleiding van deze klantcase? Neem dan vrijblijvend contact op.