“De forse uitdagingen van de coronapandemie op de zorgsector en op de Fundis-bedrijven hebben aangetoond dat we elkaar hard nodig hebben en als netwerk veel met elkaar kunnen bereiken.”
– Gert Jan Speksnijder, Directeur Goudenhart
Het resultaat
Door de waardevolle discussies zijn de gezamenlijke beelden in de groep directeuren meer gaan leven en is daar gemeenschappelijke taal aan gegeven. De leerpunten hangen onderling met elkaar samen. De wens is uitgesproken om hier blijvend aandacht voor te hebben. Verankering in de reguliere organisatie was hierbij een belangrijk onderdeel.
Het resultaat van de samenwerking tussen Fundis en Morgens bestaat uit:
1. Een overzicht en inhoudelijke verdieping van de zes leerpunten
De thema’s van de zes leerpunten met enkele van de voornaamste inzichten zijn:
- Fysiek en/of digitaal werken. Het besef is in de organisatie breed gedeeld dat digitaal (samen)werken op veel vlakken winst oplevert waarbij ook continu aandacht moet zijn voor de balans privé/werk.
- Zorginnovaties en andere vormen van zorg. Niet altijd kon alle zorg worden geboden. Een deel van de oplossing ligt in technologische innovaties, een ander deel in het doorontwikkelen van de veranderde cliëntrelatie.
- Interne samenwerking en communicatie. De afgelopen twee jaren leerden dat meer over disciplines heen en met grotere betrokkenheid van medewerkers kan worden georganiseerd. Afspraken over communicatie zijn daarbij essentieel.
- Druk op de arbeidsmarkt. De urgentie die al langer werd gevoeld kreeg een extra dimensie onder andere door meer aandacht voor vitaliteit van eigen medewerkers, inzet van mensen zonder zorgachtergrond en inzichten op het gebied van taakherschikking.
- Interne verandering en leiderschap. Het management leerde noodgedwongen zaken loslaten en meer dan voorheen vanuit een basis van vertrouwen de werkvloer te faciliteren. Afspraken worden gemaakt om de snelheid van en ruimte in besluitvorming te behouden, met name in geval van bedrijf overstijgende projecten.
- Keten- en regionale samenwerking. Ketensamenwerking maakte in korte tijd veel mogelijk en legde de onderlinge relaties bloot. Om samenwerking te bestendigen wordt per regio de gezamenlijke visie en doelen bepaald en samenwerkingsintentie vastgesteld.
2. Een implementatiehandreiking per leerpunt
Voor ieder leerpunt hebben we een compact en effectief plan van aanpak op één A3 gemaakt; een zogeheten project A3. Dit is een implementatiehandreiking waar de input van de directeuren is vertaald in een overzicht van (sub)doelen en acties. De zes implementatiehandreikingen vormen het eindresultaat van de opdracht. Op basis van deze handreikingen bepaalt ieder Fundis-bedrijf voor zichzelf of gezamenlijk met andere bedrijven welke acties zij onderdeel willen maken van hun reguliere proces. Dit gebeurt zowel in gesprek tussen de bedrijven onderling in de Groepsraad als in overleg tussen een individueel bedrijf en de holdingdirectie.
3. Directe koppeling van doelen en acties aan bestaande processen binnen Fundis
Acties worden zo veel mogelijk gekoppeld aan bestaande processen binnen Fundis of als nieuwe actie uitgewerkt. Wat Fundis-bedrijven in jaarplannen opnemen wordt onderdeel van reguliere interne rapportagegesprekken en daarmee onderdeel van het Fundis-DNA. Door de veranderingen zo te verankeren, wordt gezorgd voor bestendiging.