Cases / Zorg

Van hoge werkdruk naar hernieuwd werkplezier bij OLVG’s psychiatrische kliniek

31-01-2025 3 minuten

Hoge werkdruk, onduidelijke processen en spanningen op de werkvloer zorgden ervoor dat de psychiatrische kliniek van het OLVG, locatie West, vastliep. Medewerkers voelden zich onveilig, de productie bleef achter en de sfeer op de afdeling was gespannen. Patiënten en personeel ondervonden dagelijks de gevolgen. OLVG schakelde Morgens in om samen de afdeling te versterken en een positieve transformatie te realiseren.

Over het OLVG

Ontstaan uit de fusie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis en het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis staat het OLVG al ruim anderhalve eeuw midden in de samenleving van Amsterdam. OLVG wil een sleutelrol vervullen in de verbetering van de gezondheid en zorg voor iedereen in deze stedelijke omgeving. Psychiatrie en Medische Psychologie in OLVG biedt gespecialiseerde zorg aan patiënten met een combinatie van lichamelijke en psychische klachten. Het OLVG biedt deze zorg poliklinisch, maar ook aan patiënten die zijn opgenomen op verschillende afdelingen van het ziekenhuis.

De vraag

Het OLVG vroeg Morgens om samen de afdeling te versterken en een positieve transformatie te realiseren, gericht op mens en proces. Met een gebrek aan duidelijke processen en rolverdelingen, lagen er mogelijkheden voor verbetering binnen de psychiatrische kliniek van het OLVG.

De aanpak

Morgens gebruikte haar beproefde ‘Morgens Way of Working’. In een diagnosefase van zes weken werden de belangrijkste knelpunten in kaart gebracht via interviews, observaties en procesanalyses. Morgens ontwikkelde samen met het OLVG een veranderprogramma gericht op het verbeteren van de werkprocessen en werkrelaties binnen het team.

Het veranderprogramma startte met een visiesessie waarin de unitleider de medewerkers meenam naar een droombeeld van de afdeling in 2026. Deze ambitieuze blik op de toekomst fungeerde als leidraad voor het verandertraject en inspireerde de drie strategische lijnen van het veranderprogramma:

  • Onze werknemer: focus op werkplezier, ontwikkeling en werving.
  • Onze patiënt: verbetering van zorgkwaliteit en duidelijkheid in het zorgaanbod.
  • Onze RVE (Resultaat Verantwoordelijke Eenheid): focus op productie, beddencapaciteit en omzet.

Concrete verbeteringen

Het veranderprogramma leidde tot een aantal concrete verbeteringen die snel doorgevoerd werden:

  • Betere kennis en kunde en daarmee meer vertrouwen van medewerkers in zichzelf en elkaar
    Vanuit het programma is een structurele kennislunch georganiseerd. Medewerkers kunnen zelf onderwerpen aandragen waar ze meer over willen leren. De afdeling biedt een broodje aan én verdieping op deze onderwerpen, zodat medewerkers over meer kennis en kunde beschikken. Hierdoor is er minder verschil in kennis onderling en heeft het team meer vertrouwen in zichzelf en elkaar. Onderlinge verschillen worden kleiner en medewerkers hebben meer vertrouwen in zichzelf en elkaar.
  • Structuur en transparantie in werkprocessen
    De introductie van het patiëntenstroomdiagram en de daarvan afgeleide verbeterborden maken werkprocessen visueel en transparant. Dit brengt overzicht, rust en verhoogt zowel de efficiëntie als het werkplezier. Bovendien begrijpen medewerkers elkaar beter en kunnen zo tot verbeteringen van het proces komen.
  • Betrokkenheid met interactieve methoden
    Met Liberating Structures (interactieve methoden die groepen helpen effectiever samen te werken, ideeën te delen en gezamenlijke beslissingen te nemen) wordt de samenwerking verbeterd en betrokkenheid vergroot. Medewerkers werken samen aan oplossingen en voelen zich meer gehoord.
  • Actieve participatie
    Weekstarts en projectgroepen geven medewerkers de gelegenheid om geïnformeerd te worden en invloed e hebben op de veranderingen, wat hun betrokkenheid en vertrouwen vergroot.

Het resultaat

De verbeteringen resulteerden in belangrijke vooruitgangen:

  • Meer werkplezier en vertrouwen
    Door efficiënter en overzichtelijker te werken, krijgen medewerkers meer grip op hun taken. Dit verhoogt niet alleen hun werkplezier, maar versterkt ook het onderlinge vertrouwen.
  • Betere samenwerking
    Helderheid in processen en verantwoordelijkheden leidt tot soepelere samenwerking en betere prestaties. Ook is er meer aandacht voor sfeer en cultuur, er wordt actief door de medewerkers zelf aan het teamgevoel gebouwd.
  • Toekomstbestendig
    Medewerkers zijn nu beter voorbereid op toekomstige uitdagingen en hebben de tools om zelfstandig verder te bouwen aan een sterke afdeling.

 

“Het werkplezier is terug,” concludeert Moniek Wassenaar.
“Investeren in je mensen én in structuur is de sleutel tot blijvende verandering.”

 

Lessen voor andere organisaties

Start met een gedeelde visie. De visiesessie inspireerde het team en gaf richting aan de transformatie.
Succesvolle verandering begint bij de mensen. Het programma slaagde niet alleen door een sterke aanpak, maar door de actieve betrokkenheid van de medewerkers. Zij maken het verschil.
Structuur en aandacht voor mensen zijn de bouwstenen van blijvende impact. Morgens zorgt ervoor dat medewerkers gehoord worden, verantwoordelijkheid nemen, elkaar beter begrijpen en de tools krijgen om zelf aan de slag te gaan.
Combineer mens en structuur. Het veranderprogramma legde de nadruk op werkplezier én efficiënte processen, wat resulteerde in duurzame impact.
Vier successen, groot én klein. Met een zichtbaar successenbord en het uitlichten van medewerkers werd vooruitgang tastbaar, groeide de energie en bleef het team in beweging.

Meer weten?

Bij Morgens geloven we dat het verbinden van mensen, processen en resultaten de sleutel is voor duurzame verandering. Dit is de kracht van onze aanpak, die OLVG en organisaties helpt voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.
Benieuwd hoe Morgens ook jouw organisatie kan ondersteunen? Neem contact op met Leonie van der Snee.