Diensten
Datagedreven werken
Organisaties leggen dagelijks een grote hoeveelheid informatie vast in hun systemen. Die informatie is een schat van immense waarde, mits organisaties het (op de juiste manier) inzetten. Het goed benutten van data helpt bij het bereiken van organisatiedoelstellingen, hogere klanttevredenheid en continue verbetering van processen. Datagedreven organisaties weten informatie daarmee om te zetten in Vooruitgangskracht: het effectief gebruiken van de data om morgen sterker te zijn dan vandaag.
Met data morgen sterker dan vandaag
Datagedreven werken betekent dat besluitvorming binnen een organisatie ondersteund wordt met data. Beslissingen zijn daardoor niet alleen gebaseerd op intuïtie, kennis, ervaring of onderbuikgevoel, maar worden ook aangevuld met feitelijke waarnemingen en cijfers. Dit houdt in dat verschillende soorten gegevens geanalyseerd worden om inzichten te verkrijgen in de organisatie en de context waarin die zich bevindt.
Deze inzichten worden vervolgens gebruikt voor het bepalen van de koers van een organisatie, het identificeren van verbeterkansen en het monitoren van de voortgang op gestelde doelen. Een datagedreven organisatie laat data een onderdeel zijn van strategische, tactische en operationele besluiten. Dit leidt tot betere besluitvorming, kostenbesparing en meetbare impact. Daarom zien wij datagedreven werken niet als een doel op zich, maar als een krachtig middel om op een effectievere manier de organisatiedoelen te behalen.
Datagedreven werken is mensenwerk
Data hebben is niet hetzelfde als datagedreven werken. De toegevoegde waarde van datagedreven werken zit niet in de techniek, maar in de mensen die hiermee aan de slag gaan. Je kunt als organisatie de mooiste infrastructuur, coolste dashboards en meest flitsende rapportages hebben gebouwd maar als de mensen de data niet vertrouwen, de inzichten niet goed kunnen interpreteren of niet gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden dan heb je hier alsnog niks aan. Dat is het verschil tussen data hebben en datagedreven werken.
Wij zien datagedreven werken daarom niet zozeer als een technische uitdaging maar als een menselijke. Het is belangrijk dat er aandacht is voor de verandering die gepaard gaat met datagedreven werken. Naast het hebben van de juiste tools, systemen en data moeten vooral ook de processen, de kennis van mensen en de cultuur veranderen. Natuurlijk is de techniek wel voorwaardelijk om datagedreven werken te laten slagen maar dit geldt net zo goed voor de menselijke kant van datagedreven werken.
Vandaar dat wij in onze aanpak zorgdragen voor:
- Het creëren van draagvlak voor de nieuwe data-oplossingen door de gebruikers vanaf het begin actief te betrekken bij het opstellen van deze oplossingen, vanuit alle lagen in de organisatie.
- Een soepele adoptie door het gebruik van de nieuwe data-oplossingen te koppelen aan al bestaande (overleg)structuren, om deze oplossingen zo makkelijk mogelijk te integreren in de huidige werkzaamheden.
- Het begeleiden van de doelgroepen bij het gebruiken van de data-oplossingen zodat zij het belang inzien van het combineren van de inzichten vanuit de cijfers met de context waarin dit zich afspeelt.
Een aanpak afgestemd op de datavolwassenheid van jouw organisatie
Als je meer datagedreven wilt werken is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in hoe er op dit moment met data wordt gewerkt. Door te bepalen wat het vertrekpunt is kunnen we makkelijker identificeren wat de juiste vervolgstappen zijn om te groeien in datavolwassenheid.
Morgens gebruikt hiervoor het Morgens Data Maturity Model. Hierin beschrijven we de verschillende niveaus van datavolwassenheid waarin een organisatie zich kan bevinden. Op basis van dit model brengen we de huidige volwassenheid van een organisatie in kaart. Dit baseren we op hoe de mensen in de organisatie data gebruiken in het dagelijkse werk. Zowel op individueel niveau, in teams als door de gehele organisatie heen. Bijvoorbeeld bij het opstarten van projecten, nemen van besluiten en stellen van doelen.
Start nu de Morgens data maturity scan!
Op basis van het huidige datavolwassenheidsniveau en de ambitie van de organisatie geven we een gepersonaliseerd advies over welke verbeterinitiatieven nu de meeste waarde leveren en waar de grootste kansen liggen. Wij hebben hiervoor een Toolkit ontwikkeld waarin we per volwassenheidsniveau vaststellen wat de volgende stappen zijn om te groeien in datavolwassenheid. Zo kiezen we er bijvoorbeeld voor om eerst de strategie SMART te maken, dan een KPI-huis op te stellen en vervolgens user stories uit te vragen. Of we stellen dashboards, rapportages en analyses op, waarna we instructies en trainingen geven aan medewerkers en combineren dit met datagedreven leiderschap. Met onze Toolkit brengen we jouw organisatie stapsgewijs en gestructureerd naar een hoger data volwassenheidsniveau.
Hoe datavolwassen is jouw organisatie?
Doe de Morgens Data Maturity Scan! In 10 vragen vormen wij een beeld van de datavolwassenheid van jouw organisatie. Zitten jullie in de beginnende fase, of zijn jullie al systematisch met data aan het werk? Direct na het invullen zie jij jouw resultaat, en geven we je een aantal adviezen voor jouw volgende stappen naar (nog) meer datagedreven werken.
Onze uitgangspunten voor datagedreven werken
Begin met een helder doel
Data is geen doel op zich. Maak scherp wat het je moet helpen bereiken en geef daarmee richting.
Het is een continu proces
Het is een manier van denken en doen. Maak het een integraal onderdeel van de organisatie.
Mensen staan centraal
Met techniek alleen bereik je niks. Pas als mensen data gebruiken is het succesvol, daar zit de kracht.
Data is van iedereen
Het is een verandering die je met de hele organisatie moet aangaan én profijt van gaat hebben.
Omarm de verandering
De verandering is spannend, maar ook kansrijk. Neem weerstand weg en benut het volledige potentieel.
Snel doen & klein beginnen
Breng snel toegevoegde waarde door concrete resultaten op te leveren en inspireer daarmee!
Meer weten?
Meer weten over onze aanpak rondom datagedreven werken? Neem contact op met Wouter Roorda, Leah Berger of een van onze andere consultants.