Cases / Openbaar vervoer

Het opbouwen van een Product Management afdeling bij Translink

08-05-2021 < 1 minuut

Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart en OVpay, stond voor een grote uitdaging: het oprichten van een nieuwe Product Management afdeling. Met Morgens aan hun zijde hebben ze deze uitdaging aangepakt door heldere doelen te stellen, personeel te werven en een gestroomlijnde aanpak te ontwikkelen. In deze klantcase lees je hoe we Translink hebben geholpen.

Over Translink

Translink is de organisatie achter de OV-chipkaart en OVPay, de primaire betaalmethode voor openbaar vervoer in Nederland. De Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven is sinds 2016 dé samenwerking rondom het OV-betaalsysteem. Alle vervoerders zijn erin verenigd: Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz en RET. Alle vervoerders zijn, als lid van de Coöperatie, gezamenlijk eigenaar van Translink. Translink verwerkt jaarlijks meer dan 2,5 miljard transacties uit het openbaar vervoer. Vervolgens zorgt het bedrijf dat elke vervoerder de inkomsten krijgt waar hij recht op heeft.

De Aanpak

Morgens ondersteunde Translink bij de implementatie van deze nieuwe afdeling door:

  • Het managementteam (MT) te begeleiden bij het vaststellen van de kernvereisten voor Product Management.
  • Het werven, inwerken en begeleiden van zowel tijdelijke als vaste krachten voor de nieuwe afdeling.
  • Het opstellen van structuren rond roadmap management, winst- en verliesbeheer, en de benodigde samenwerkingsvormen.

Het resultaat

  • Afstemming tussen MT en operationele uitvoering: Het eindbeeld van de nieuwe afdeling is samen met de fasering naar dit eindbeeld duidelijk afgestemd en concreet gemaakt.
  • Ingewerkte Product Managers: De organisatie is versterkt met ingewerkte managers die precies weten wat er van hen wordt verwacht, waardoor de organisatie een duidelijke richting heeft.
  • Vormgegeven ketenproces ‘Managen van producten en diensten’: Er is een gestroomlijnd proces opgezet vanaf de strategische ideeën tot aan de implementatie op de roadmap. Dit proces omvat de ontwikkeling en levering van producten en diensten en is cruciaal voor de verdere innovatie en serviceverbetering.

Meer weten?

Wil je doorpraten naar aanleiding van deze case? Neem gerust contact op, we vertellen je graag meer.