Actueel / Zorg

Morgens leidt opschaling nieuw behandeltraject bij Vitalys

07-04-2020 2 minutenFrank van Berkel

Vanaf 1 januari 2020 biedt Vitalys, de grootste kliniek in Nederland voor maagverkleinende operaties, haar patiënten een geheel nieuw behandeltraject aan. Het operationaliseren van zo’n nieuw traject kost tijd en aandacht. Morgens leidde het opschalingstraject van de samenwerking rond de nazorg van bariatriezorg tussen Vitalys, HSK Groep en Care for Obesitas.

Traject in eigen beheer

De screening en het voor- en natraject rondom de maagverkleinende operaties, uitgevoerd door Vitalys, werden verzorgd door een externe organisatie. Vitays wilde het traject volledig onder eigen beheer gaan uitvoeren, om meer regie te krijgen op de inhoud van het traject en een verkorting op de doorlooptijden te bewerkstelligen.

Het doel was om het eigen voor- en natraject rondom maagverkleiningsoperaties op 1 januari 2020 volledig operationeel en opgeschaald te hebben voor alle nieuwe patiënten.

Meer weten? Lees dan de volledige klantcase over Vitalys

Om het doel te kunnen bereiken waren een effectieve samenwerking, een eenduidige structuur en een efficiënte planning nodig. Hiervoor was het belangrijk om duidelijkheid te creëren bij alle betrokkenen en het strategisch belang te bewaken. Door middel van het inzetten van Lean elementen en het inrichten van een strakke projectorganisatie heeft Morgens dit doel bereikt.

Het resultaat

In een half jaar is er toegewerkt naar een standaard manier van werken. Er zijn werkafspraken en planningsvoorwaarden opgesteld en het multidisciplinaire team heeft een flinke uitbreiding gekregen om de stroom van nieuwe patiënten in het eigen traject te kunnen behandelen. De indelingen van de werk- en groepssessietijden zijn aangepast om de planningen passend te maken. Het team is enthousiast en heeft vertrouwen om het behandeltraject aan alle nieuwe patiënten aan te bieden.

Uiteindelijk zijn alle resultaten teruggebracht in de lijn en is het werk overgedragen aan het nieuwe hoofd van de afdeling.

Frank van Berkel

Interesse?

Wil je meer details weten over hoe we dit project precies hebben gedaan? Lees dan de volledige klantcase over Vitalys op onze website of neem contact op met Frank van Berkel via vanberkel@morgens.nl, of 071-3313640.

Artikel

Rigoureuze digitale stappen hard nodig om zorg overeind te houden

10-09-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

Draagvlak creëren, buzzwoord of succesformule bij visieontwikkeling in de langdurige zorg?

10-09-2021 3 minuten
Lees meer
Event

Online bijeenkomst dashboards transitie waardegedreven zorg

10-09-2021 < 1 minuut
Lees meer
Interview

“Empowerment professional cruciaal voor duurzaamheid GGZ”

09-09-2021 6 minuten
Lees meer