Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten

Samen werken aan een cultuur van Continu Verbeteren en Wendbaarheid

Snel en flexibel inspelen op de omgeving is voor veel onderwijsinstellingen een uitdaging. Wij zien dit ook bij de opdrachten die Morgens doet. Onderwijsteams bestaan uit veel verschillende medewerkers met hun eigen expertises. De grootte vertraagt besluitvorming en zorgt ervoor dat eigenaarschap in het team sneller ontbreekt. Projecten zijn groot en complex, en er zijn veel verschillende belangen en stakeholders. Een curriculum dat compleet herzien moet worden of de implementatie van een nieuw systeem. Als het plan geschreven is, is de omgeving weer veranderd.

Lean-Agile

Morgens begeleidt voor diverse organisaties transitietrajecten gericht op Continu Verbeteren (Lean Six Sigma). Ons doel daarbij is: vanuit studentperspectief elke dag slimmer, beter en anders.

Continu Verbeteren

Continu Verbeteren in het onderwijs met Morgens draait om drie onderdelen:

  • Leiderschap: sterk en adaptief leiderschap is de basis van een succesvolle transitie;
  • Projecten: projectmatig en op feiten gebaseerd naar processen kijken om de juiste knelpunten en oorzaken te identificeren en op te lossen;
  • Teams: als team eigenaarschap nemen voor het onderwijsprogramma en de eigen bijdrage in onderwijslogistieke processen, door continue aandacht voor klantwaarde en optimale samenwerking (ook met andere teams).

De resultaten zijn voor alle partijen een verbetering. De medewerkers werken veel prettiger en efficiënter. De werkdruk vermindert, waardoor er ruimte ontstaat voor de docent of ondersteunende dienst om zichzelf en het vakgebied te ontwikkelen. De studenten ervaren kwalitatief hoogwaardig en actueel onderwijs, waardoor zij met succes hun studie binnen de gestelde periode afronden. De effectieve logistiek om het onderwijs mogelijk te maken, draagt hier aan bij.

Lees meer over de organisatiebrede Lean-transitie binnen Saxion Hogescholen.

Wendbaarder met Scrum en Agile

Snel en effectief kunnen veranderen - wendbaar zijn - speelt nadrukkelijk in het onderwijs. Met ondersteuning van Morgens, kun je snel en succesvol inspelen op de ontwikkelingen en wat er van medewerkers, teams en de organisatie gevraagd wordt, met gebruik van Agile principes:

  • De klant (intern en extern) is en blijft heel dichtbij;
  • Fouten maken mag, leren moet;
  • Teams hebben energie en focus;
  • ‘Get things done’: aan de slag!

Morgens helpt onderwijsinstellingen door teamcoaching en teamsamenwerking, en werkt iteratief aan veranderingen. De consultants van Morgens begeleiden op die manier managementteams, projectgroepen en operationele teams. Er is aandacht voor effectief vergaderen, het sturen op resultaten en het uitoefenen van rollen.

In onze aanpak onderscheiden wij de volgende onderdelen:

  • Scrum en Agile in projecten en programma’s;
  • Coaching en begeleiding op de werkvloer;
  • Agile leiderschapstraining en leidinggeven aan een wendbare organisatie.

Zo hebben wij een instelling ondersteund bij het op een Agile manier vormgeven van de onderwijsteams. De docententeams werden verticaal georganiseerd: over leerjaren heen, met veel betrokkenheid bij de individuele student. De uitwisseling tussen docenten met hetzelfde expertisegebied werd horizontaal georganiseerd. Deze teams zijn resultaatverantwoordelijk, teamleden hebben allemaal een rol en de teams werken kort-cyclisch aan hun onderwijsaanbod en de vernieuwing ervan.

Meer weten?

Ben je benieuwd wat we voor jouw onderwijsinstelling kunnen betekenen? Neem contact op met Hidde Moerman, senior consultant bij Morgens: telefoonnummer 071 - 3313 640, e-mail: moerman@morgens.nl.

Meer over onderwijs
Ontvang gratis Morgens Magazine

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.

Door op verzenden te klikken ga je akkoord met de Privacyverklaring van Morgens