Serious game

Mij wel bellen!

Hoe zorg je ervoor dat inwoners jouw gemeente als bereikbaar en behulpzaam ervaren? De serious game ‘Mij wel bellen’ laat medewerkers van verschillende afdelingen dit zelf ontdekken. In een interactieve sessie ervaren zij hoe interne samenwerking, communicatie en bereikbaarheid direct bijdragen aan een soepel afhandelingsproces van inwonersvragen.

Over Mij wel bellen

Stel je voor: Je werkt bij het klantcontactcentrum (KCC) van gemeente Samenstad en wordt gebeld door een inwoner met een dringende vraag over een vergunning. De verantwoordelijke collega die zou kunnen helpen is niet bereikbaar, dus je noteert een terugbelverzoek. Maar de vraag blijft liggen, met alle gevolgen van dien…

In het spel ‘Mij wel bellen’ ervaar je hoe een situatie ontstaat waarin vragen onbeantwoord blijven, wat de gevolgen zijn voor de inwoner én voor het team, en hoe je dit samen kunt voorkomen. Door interventies en reflectie ontdek je hoe interne communicatie, actuele informatievoorziening en slimme samenwerking het verschil maken. Want als niemand bereikbaar is… wie belt dan terug?

Waar kun je Mij wel bellen inzetten?

De serious game Mij wel bellen is speciaal ontwikkeld voor gemeenten die hun interne bereikbaarheid en dienstverlening willen verbeteren. Het spel is inzetbaar bij afdelingen zoals het Klantcontactcentrum (KCC), publiekszaken, vergunningverlening of communicatie. Overal waar samenwerking en telefonische bereikbaarheid cruciaal zijn. Of je nu midden in een verandertraject zit, net een nieuwe werkwijze hebt ingevoerd of gewoon wilt reflecteren op hoe het gaat: het spel biedt een laagdrempelige en effectieve manier om knelpunten zichtbaar te maken en samen te werken aan oplossingen.

Wat levert Mij wel bellen concreet op?

De game biedt concrete inzichten:

  • Hoe verloopt het communicatieproces binnen het Klantcontactcentrum (KCC)?
  • Wat gebeurt er als collega’s (on)bereikbaar zijn?
  • Waarom is een actuele interne kennisbank en website cruciaal?
  • Hoe kun je het KCC ondersteunen – en andersom?
  • Wat is de impact van het opvolgen van terugbelverzoeken?

Deelnemers reflecteren op hun eigen rol, ervaren afhankelijkheden en bedenken samen verbeteracties voor hun dagelijkse werk.

Praktische informatie

  • Duur: 1,5 uur inclusief uitleg en nabespreking
  • Aantal deelnemers: 11 per spel (meerdere spellen mogelijk)
  • Begeleiding: door een ervaren spelbegeleider van Morgens
  • Resultaat: concrete inzichten in de huidige en gewenste situatie voor interne bereikbaarheid en dienstverlening

Na afloop maken we samen de vertaalslag naar de praktijk. Wat betekent dit voor jouw team? Wat kun je morgen anders doen?

Meer weten over Mij wel bellen?

Wil je ‘Mij wel bellen’ inzetten in jouw organisatie of meer weten over wat Morgens voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Joyce Luk of Joline Nijland.

Meer lezen?

Lees meer over de ontwikkelingen bij gemeenten.

Onderzoek en publicatie

Morgens presenteert serious game over de Gemeente van Morgen

28-08-2020 < 1 minuut
Lees meer
Artikel

Terug naar kantoor om te werken én te spelen

01-03-2022 2 minuten
Lees meer
Artikel

Vier redenen om serious gaming in te zetten in jouw verandertraject

23-08-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente van Morgen: Van papier naar doen!

30-04-2021 < 1 minuut
Lees meer
Interview

De gemeente van Morgen: buiten het verschil maken

21-05-2019 6 minuten
Lees meer
Artikel

De gemeente Arnhem investeert in haar kwetsbare wijken

26-06-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

Digitaal samenwerken binnen de gemeente: Morgens Online Meetings helpt!

15-01-2021 2 minuten
Lees meer
Artikel

Betere dienstverlening door leren van klanten: 7 lessen voor gemeenten

26-10-2021 5 minuten
Lees meer
Artikel

De zin en onzin van dashboards binnen gemeenteland

25-05-2021 3 minuten
Lees meer
Interview

Hoe gemeenten écht veranderen

28-07-2020 9 minuten
Lees meer
Interview

Hoe een goochelaar gemeente Haaren op weg hielp ‘terug naar de bedoeling’

07-01-2020 5 minuten
Lees meer
Artikel

Klantgedreven dienstverlening in de gemeente van Morgen

28-08-2019 10 minuten
Lees meer
Interview

Delft Support: van toegangspunt tot plek van vertrouwen

14-09-2020 5 minuten
Lees meer
Onderzoek en publicatie

Onderzoek ‘De gemeente van Morgen’

16-04-2020 2 minuten
Lees meer
Interview

Meer menselijke maat door integrale samenwerking bij City Deal Eenvoudig Maatwerk

24-06-2021 6 minuten
Lees meer
Interview

Succesvolle pilot Bureau Nieuwkomers bij gemeente Arnhem

06-01-2022 2 minuten
Lees meer
Artikel

Wil je als gemeente écht voor bewonersparticipatie gaan?

25-03-2021 4 minuten
Lees meer