Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Zorg

Anneke Sanderse over het ziekenhuis van Morgen

In de interviewreeks over het ziekenhuis van Morgen spreken we met een aantal belangrijke spelers in de zorgmarkt.

Frank van Berkel en Eva Bos gingen in gesprek met Anneke Sanderse (Lid Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis) over de contouren van het ziekenhuis van Morgen en hoe dit vertaald is in de strategie van het Albert Schweitzer ziekenhuis.

Hoe ziet het ziekenhuis van Morgen eruit?

“Ik denk dat de digitale revolutie er nu echt aan zit te komen. De beschikbaarheid van nieuwe technologieën en meer informatie leidt tot veel nieuwe mogelijkheden, wat voor veel verandering gaat zorgen. We gaan veel meer buiten de muren van het ziekenhuis doen. En ik denk ook dat de nieuwe generatie een enorme boost gaat geven aan het tempo van de digitale verandering.”


"De veranderingen gaan niet in het razendsnelle tempo waar iedereen het over heeft."

“Ik herinner me nog de openingszin van mijn afstudeerscriptie in 1992: ‘De veranderingen in de gezondheidszorg gaan razendsnel’. En dan denk ik, er is nu nog steeds een traditioneel ziekenhuis met een kliniek, een polikliniek en een balie. Innovaties worden soms met erg veel tamtam aangekondigd maar redden het uiteindelijk niet omdat ze niet zijn wat mensen willen of nodig hebben. Die veranderingen gaan zeker komen, maar wel langzaam, gradueel en stap voor stap. Maar natuurlijk zullen over een jaar of vijf zelf-monitoring, online gesprekken met artsen over diagnoses en interventies, en patiënt-portals volkomen normaal zijn geworden. Het zal een stuk rustiger zijn in de polikliniek en daarbij zal het wachten voor de patiënt prettiger worden.”

Patiënt centraal
“De technologische ontwikkeling biedt ons de mogelijkheid om de patiënt veel meer centraal te stellen. Als voorbeeld: we hebben longgeneeskunde nu al helemaal rond de patiënt georganiseerd. De verschillende disciplines die betrokken zijn in dit proces komen naar een centrale plek waar ook de patiënt is. Zodat we het de patiënt zo makkelijk mogelijk maken. Over 5 jaar zijn we door het hele ziekenhuis volledig proces-georiënteerd. Het effect op het ziekenhuis zal groot zijn door de verschuivingen die gaan optreden in wat wij doen, maar niet zo groot dat volumes zullen afnemen. Er zal krimp zijn door verschuivingen naar eerste lijn en naar de thuissituatie, maar ook groei door de mogelijkheden en inzichten die nieuwe technologie ons biedt.”

receptie Albert Schweitzer ziekenhuis

‘Zorg van waarde’
“Het ziekenhuis van Morgen hebben wij vertaald in onze nieuwe strategie: ‘Zorg van waarde’. Deze strategie komt tot uiting in drie lagen waar we heel gericht en actief aan werken: de verbeter- en kwaliteitscultuur, zinnige zorg en Value-Based Healthcare. Het tijdperk waarbij het ziekenhuis bepaalt wat goed is voor de patiënt, is definitief voorbij. De klant heeft een stem en wordt op die manier echt een partner en dat vind ik heel mooi.”


"Het ziekenhuis van Morgen beslist niet meer over wat goed is voor de patiënt."

Value-Based Healthcare
“Value-Based Healthcare (VBHC) kijkt naar wat waarde toevoegt en geeft aan op welke indicatoren we moeten sturen. Dat is ijzersterk. Het was heel inspirerend om tijdens het bezoek aan de Martini-Klinik in Hamburg, dat Morgens organiseerde, te zien dat je je proces en je uitkomsten sterk kan verbeteren op basis van drie simpele indicatoren: mortaliteit, continentie en potentie. We moeten het vooral simpel houden en iedereen moet het kunnen begrijpen. Alleen dan kunnen we er ook op sturen. Zodra het te ingewikkeld wordt, verliest het instrument aan kracht en voegt het geen waarde meer toe.”

Hoe werken jullie aan het ziekenhuis van Morgen?

“We hebben een innovatiemanager aangesteld om de buzz rond innovatie ook in het Albert Schweitzer Ziekenhuis te krijgen. Hij heeft twee innovatiecongressen georganiseerd en haalt allerlei nieuwe technologie en ideeën van buiten naar binnen. Zo zijn we het project ‘Silicon Venturing’ gestart met Hogeschool Rotterdam. Hierin gaat een groep studenten op zoek naar praktische problemen in het ziekenhuis om vervolgens zelf een oplossing te bedenken. Zij komen met de leukste ideeën. Op deze manier laten we ons inspireren over wat er speelt in de wereld, wat wij daarvan vinden en hoe wij de innovatie binnen ons ziekenhuis kunnen halen. Dit leren en experimenteren helpt ook om onze medewerkers, bijvoorbeeld medisch specialisten, in de innovatiemodus te krijgen. Dat lukt goed en is noodzakelijk. Al is het alleen maar om de dreigende personeelstekorten op te vangen.“

ingang Albert Schweitzer ziekenhuis

Waar liggen de grootste uitdagingen?

“De uitdagingen liggen met name in onze traditionele organisatie. De medische staf is soms behoudend en bang voor omzetverlies. Financiële prikkels en financiering van ziekenhuiszorg kloppen niet meer helemaal en behoeven aanpassing. De mobilisatie van medewerkers en artsen, én de ontwikkeling van hun intrinsieke motivatie om te innoveren, vormen de grootste uitdagingen bij het realiseren van onze nieuwe strategie ‘Zorg van waarde’.”

Ontvang gratis Morgens Magazine

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.