Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Wendbaarheid

Agile in de zorg: van toegevoegde waarde?!

De zorg is het langzaamste jongetje van de klas als het gaat om management-hypes. Lean, ‘big data’ en Agile – andere markten zijn er volop mee bezig (geweest) en de zorg loopt er achteraan. Helemaal niet gek als je naar de risicomijdende omgeving van de zorg kijkt. En het is ook niet zo dat ze stil staan. Sterker nog: de zorgmarkt is continu in verandering.

Als Agile-coach zie ik deze veranderingen graag – alles om meer klantgericht, transparant en resultaatgericht te worden. Om meer wendbaar (Agile) te worden. En laat dit Agile-gedachtegoed nou net iets zijn wat de zorg éxtra goed kan gebruiken! Waarom? Voor mij is het de optelsom van een aantal argumenten:

  • behapbare doelen in complexe projecten;
  • focus op wat voor de klant van belang is;
  • bevordering van de communicatie tussen IT en de zorg;
  • de coach die het zelfoplossend vermogen bij teams stimuleert.

Ik leg het hieronder uit:

1 Complexiteit: creëer kleine iteraties binnen het grotere plaatje

Projecten in de zorg zijn vaak grootschalig en hebben veel verschillende stakeholders. Denk aan bijvoorbeeld de ontwikkeling en implementatie van eHealth-oplossingen voor een groot ziekenhuis. Of de ketensamenwerking op een efficiëntere manier inrichten met gemeentes, andere zorgorganisaties en zorgverzekeraars. Aan deze complexe projecten liggen uitgebreide projectplannen ten grondslag. Wat zonde is, is dat deze keurig geschreven plannen vervolgens blijven liggen. Zonder dat er écht stappen worden gezet. Of er worden wel stappen gezet, maar dan is het moeilijk om binnen het kader van geld en budget alles af te ronden. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om precies te specificeren hoe het eindproduct eruit komt te zien. Dus die mooie plannen moeten tussendoor toch weer bijgesteld worden…

Volgens het Agile-gedachtegoed werk je in kleine iteraties en stappen. Bij de start zijn twee zaken heel belangrijk:

  • Maak de doelen behapbaar en focus! Verdiep op de organisatiedoelen: wat zijn de eerste stappen om dit te bereiken? Dit hoef je niet voor alle doelen te doen, alleen voor de doelen die de hoogste prioriteit hebben. Dus ja: prioriteren is belangrijk en zorgt voor focus;
  • Beschrijf de (deel)doelen vanuit de klant – want daar doe je het voor, toch? Dus bijvoorbeeld: ‘Als patiënt wil ik vanuit huis via een online tool mijn bloedwaardes kunnen doorgeven aan het ziekenhuis’. Dit maakt het ook herkenbaar voor de medewerkers.

Je kunt de geschreven plannen prima als uitgangspunt voor de 'brokken werk' gebruiken, maar besef wel dat de weg naar de stip op de horizon anders kan verlopen dan in het plan beschreven is (de toekomst blijft koffiedik kijken).

Nóg beter is het om vanaf het begin van het project te werken met een vertegenwoordiger vanuit de klant, ook wel Product Owner genoemd. Bij Agile werken is het van belang dat alle wensen en eisen vanuit de klantgroep duidelijk en geprioriteerd zijn. Deze wensen en eisen zijn vaak al behapbaar, waardoor ze meteen als uitgangspunten gebruikt kunnen worden in de uitvoering. Daarnaast is op deze manier de klantgroep direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie.

2 Werken aan zaken waar de patiënt (klant) mee geholpen is

Binnen het Agile-gedachtegoed staat de klant centraal. De zorg is een markt waar dit principe vanuit de basis van de dienstverlening erg hoog in het vaandel staat. Door de organisatiedoelen behapbaar en vanuit de patiënt te beschrijven wordt het concreter voor de medewerkers: die 'hoog over' organisatie- of projectdoelen zeggen de medewerkers vaak niets, maar wel als ze vertaald zijn naar wat het voor de patiënt betekent. Dat geeft energie en bevordert het zelfoplossend vermogen: de medewerkers weten als geen ander hoe de zorg voor de patiënt beter kan.

3 Communicatie tussen IT en zorg

IT wordt steeds belangrijker, ook in de zorg. In de IT-wereld kent iedereen Agile en (vrijwel) alle IT-organisaties werken volgens dit gedachtegoed. Daarbij is er continu contact met de klant en worden er kortcyclische opleveringen van het product gedaan aan de klant. Dit betekent dat bij grote IT-projecten, waar een IT-leverancier iets ontwikkelt voor een zorgorganisatie, veel betrokkenheid wordt verwacht vanuit de zorgorganisatie.

Ter bevordering van de communicatie en het proces, is het waardevol als de zorgorganisatie de Agile-werkwijze en het jargon snapt. Het zou helemaal helpen als het implementatietraject van de zorgorganisatie gelijk oploopt met het ontwikkeltraject: dan haal je het meeste uit de klantvragen en bevorder je de adoptie van wat ontwikkeld is.

4 Coaching en zelfoplossend vermogen

Bij Agile werken zijn vaak coaches betrokken, die de teams faciliteren in het ‘wendbaar’ werken en in teamsamenwerking, communicatie en efficiëntie. Dit past bij de verschuiving naar zelfsturende / zelforganiserende teams in de zorg:

  • Het team bepaalt ‘de hoe' (hoe ze het werk uitvoeren) en de coach zorgt voor een veilige omgeving waar het team verantwoordelijkheid neemt en zelfoplossend vermogen laat zien.
  • De 'wat' wordt door (een vertegenwoordiger van) de klant bepaald.

En daarmee is het cirkeltje van Agile in de zorg weer rond!

Scrum

Vanwege deze optelsom van redenen vind ik dat Agile in de zorg van toegevoegde waarde is...

Maar hoe werkt het dan in de praktijk?

In een volgende blog vertel ik meer over hoe je Agile-methodiek Scrum kunt toepassen in de zorg. De Agile-methodiek Scrum wordt vaak hand in hand gezien met ICT. Daarom wordt de combinatie van Scrum en zorg niet snel gelegd. Maar er zijn veel handige elementen die teams kunnen helpen al wat wendbaarder (meer klantgericht, resultaatgericht, transparant en gefocust) te werken. Je kunt er morgen zelfs mee beginnen!

Hoe? Dat lees je in mijn volgende blog: meld je aan voor onze updates en 'stay tuned'!

Scrum Simulatie spel

Met het Scrum Simulatie spel van Morgens maak je op een interactieve manier spelenderwijs kennis met Agile en Scrum. Dé ideale manier om de Agile en Scrum elementen te beleven en vervolgens te vertalen naar je eigen praktijk! Meer weten? Neem dan contact op met Nadine Keunen via keunen@morgens.nl of 06-57539017.

Ontvang gratis Morgens Magazine

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.

Door op verzenden te klikken ga je akkoord met de Privacyverklaring van Morgens