Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten

Morgens verbetert de zorg

Veel veranderingen. Wetgeving die vaak wijzigt, digitalisering en E-health die een steeds sterkere rol spelen. Voortdurende kostendruk. Druk ook om inzicht te bieden, in bedrijfsvoering, in kwaliteit en in kosten. Patiënten, cliënten en de mensen daaromheen die kritisch zijn en niet alles vanzelfsprekend vinden. Dat zijn zowel in ziekenhuiszorg als in langdurige zorg de trends van vandaag. Trends die vragen om wendbaarheid en snelheid om aan te kunnen passen. Trends die vragen om organisatiebrede verandering. 

Morgens begeleidt organisatiebreed bij deze transities met:

  • Samen werken aan een Continu Verbeteren cultuur 
  • Succesvolle invoering van digitalisering 

De zorg ligt Morgens na aan het hart. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid, een betere zorg is immers voor iedereen prettig, én omdat we ons er thuis voelen. De complexiteit van de organisatie, de betrokkenheid van de medewerkers en het werken binnen alle lagen van de organisatie spreekt ons erg gaan.

Morgens werkt in de ziekenhuiszorg voor Meander Medisch Centrum in Amersfoort, VieCuri in Venlo, OLVG in Amsterdam, voor Rijndam in Rotterdam en omgeving. In de langdurige zorg werken wij voor Woonzorggroep Haaglanden (WZH) in Den Haag en omgeving, voor Reinaerde in Utrecht en omstreken, voor Riethorst Stromenland in Raamsdonkveer. In de GGZ werkt Morgens voor Arq (hoofdkantoor in Diemen).

Samen werken aan een Continu Verbeteren cultuur

Morgens begeleidt voor diverse organisaties transitietrajecten gericht op Continu Verbeteren (Lean Six Sigma). Ons doel daarbij is: Elke dag slimmer, beter en anders. 

De volgende drie onderdelen worden daarbij bekeken:

  • Lean Leiderschap. Sterk leiderschap is de basis van een succesvolle Lean-transitie.
  • Lean in Projecten. Projectmatig en feitgebaseerd naar processen leren kijken om zo (grondoorzaken van) knelpunten te identificeren en op te lossen. 
  • Lean in Teams. Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen deel van het proces en werken aan een optimale samenwerking met andere teams. 

De resultaten die hiermee behaald worden zijn voor alle partijen een verbetering. De medewerkers werken veel prettiger en efficienter. Hun patienten, cliënten en andere betrokkenen merken dat aan steeds betere zorg, heldere communicatie en bijv. aan een kortere ligduur. Lees hier meer over in de casus van Tergooi ziekenhuizen.

Patientgerichte doorvoering van digitalisering

E-health, big-data, Watson – duidelijk is dat digitalisering de komende jaren de zorg ingrijpend gaat veranderen. Maar de zorg draait natuurlijk in de eerste plaats om mensen. De steeds verdere invoering van deze digitalisering moet dan ook altijd in dienst te staan van de patient. Binnen de zorgorganisaties kijken wij naar de volgende aspecten:

  • Op welke wijze kan digitalisering de zorgervaring van de patient of client verbeteren 
  • Welke organisatie-aanpassingen (structuur, samenwerking, cultuur) zijn nodig om digitalisering succesvol te laten zijn 

Met onze diensten leveren wij een bijdrage aan het toekomstklaar maken van de Zorg in Nederland. De adviseurs en project/programmamanagers van Morgens zijn uitstekend toegerust om programma’s en transities op deze gebieden te leiden. Daarbij focust Morgens zich altijd op de bedrijfsmatige en veranderkant van de programma’s.

Meer weten over onze aanpak binnen de zorg? Bel of mail Frank van Berkel, partner Morgens: 071 3313 640, vanberkel@morgens.nl.

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.