Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Algemeen

Strategie 2.0. Samen zijn we slimmer!

Samen zijn we slimmer


Twee weten meer dan één, tien weten meer dan twee en 100 weten weer meer dan 10. In het BBC programma ‘The Code’ laat Marcus du Sautoy, professor wiskunde aan de Universiteit van Oxford, zien dat een groep mensen meer weet dan een enkel individu. Hij vraagt 160 mensen om te raden hoeveel snoepjes er in een grote pot zitten. In de pot zitten in totaal 4.510 snoepjes. Het merendeel van de mensen zit er geheel naast en slechts vier mensen komen in de buurt van het juiste aantal knikkers. Echter, bij het optellen van alle schattingen en deze te delen door de hele groep blijkt de hele groep er maar 4 knikkers naast te zitten. De groep weet meer dan het individu, ook wel ‘The Wisdom of the Crowd’ genoemd. Samen zijn we slimmer!

Als we samen slimmer zijn, waarom blijft strategievorming dan vaak nog voorbehouden aan enkel het topmanagement van een organisatie. Veel organisaties kennen nog het traditionele strategiemodel door iedere drie tot vijf jaar ‘de hei op’ te gaan en zo de strategie vast te stellen. De kennis en kunde van de werkvloer wordt hierbij zelden meegenomen. Medewerkers weten pas van de strategie als ze het eindresultaat in de vorm van een mooie presentatie krijgen te zien. Maar waarom zouden we niet actief de hele organisatie en haar omgeving betrekken? Waarom zouden we niet de kennis en kracht van de medewerkers activeren en gebruiken?

In deze huidige economische crisis grijpen organisaties vaak terug op deze traditionele wijze van strategieontwikkeling. Begrijpelijk, maar in deze tijd met veel onzekerheid helpt het als organisaties er een meer open en flexibelere omgang op na houden. De leiding van een organisatie moet de ‘drang naar controle’ loslaten, open staan voor de omgeving en medewerkers, klanten, leveranciers en brancheorganisaties betrekken bij de strategievorming.

Er zijn twee belangrijke redenen om de kennis en kunde uit de omgeving te betrekken. Draagvlak is een eerste reden om medewerkers te betrekken in het strategieproces. Wanneer medewerkers hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de strategie, zijn ze betrokken bij de resultaten en werken ze actief mee om de strategie werkend te krijgen. In de tweede plaats kan de leiding beter en sneller strategische beslissingen nemen door gebruik te maken van de beschikbare kennis en ervaring. Kortom, samen zijn we slimmer!

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.