Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Algemeen

Corporates en start-ups in de energiesector schudden elkaar de hand

Het traditionele business model waarbij energiebedrijven stroom en gas leveren voor een bepaalde prijs is niet voor eeuwig houdbaar. Energiebedrijven weten dat het roer om moet om ook in de toekomst bestaansrecht te hebben.

Vattenfall koos voor een extreme weg: het opzetten van een nieuw merk, met een nieuwe organisatie, namelijk PowerPeers. Tal van andere energiebedrijven zoeken de samenwerking op met start-ups om technologie en innovatie te stimuleren. Een trend die we ook bij onze klanten in de energiesector zien.

Morgens ging op onderzoek uit en inventariseerde welke verschillende samenwerkingsrelaties er zijn en waarom energiebedrijven hiervoor kiezen.

Als een corporate wil samenwerken met een start-up

Organisaties in de energiesector willen snel en disruptief innoveren. Veel grote energiebedrijven die worstelen met een gebrek aan ondernemerschap zien samenwerking met start-ups als een kans voor het aanjagen van innovatie en groei.

Er zijn verschillende samenwerkingsrelaties te onderscheiden *1:

  1. De eerste vorm is de meest voor de hand liggende: door het verkrijgen van aandelen. Een uitgelezen kans om mee te kijken in de keuken en waar mogelijk mee te beslissen. Eneco Innovations & Ventures heeft bijvoorbeeld aandelen in Quby, de ontwikkelaar en producent van Toon.
     
  2. De tweede vorm is een start-up op de markt zetten en hen voorzien van expertise en financiering. Echter niet binnen de corporate zelf. Sommige ideeën passen namelijk niet binnen het huidige businessmodel. Een voorbeeld is Vattenfall die met de nieuwe organisatie PowerPeers een nieuw merk heeft opgezet.
     
  3. De derde vorm is dat corporates start-ups helpen om hun ideeën uit te werken en te realiseren zodat de bestaande business voor de corporate wordt uitgebreid. Door hier dicht bovenop te zitten, profiteren zij van een voorsprong op concurrenten.
     
  4. De vierde vorm geeft start-ups de mogelijkheid om inzicht te krijgen in technologieën van de corporate zodat zij deze kunnen gebruiken om nieuwe producten te bouwen. Op deze manier vergroot de corporate zijn markt.

*1: Bron: California Management Review, No. 2, Winter 2015: ‘Engaging with startups to enhance corporate innovation’

Wat kunnen start-ups en corporates voor elkaar betekenen?

Het aangaan van de samenwerking met een start-up biedt op het eerste gezicht een hoog potentieel voor corporates. Ideeën liggen er al en als corporate kun je meeliften op het succes. Er zijn geen aannames, vooroordelen of ervaringen met het bedrijf, waardoor de consument sneller en beter wordt bereikt.

Het lijkt dan ook een win-win situatie, aangezien de meeste start-ups samenwerking met een corporate als de belangrijkste succesfactor voor de toekomst van hun bedrijf beschouwen. Het netwerk, de toegang tot de markt en de noodzakelijke financiering blijken de belangrijkste redenen (bron: KPMG).

Procedures, veel regels en een trage besluitvorming kunnen er echter voor zorgen dat de samenwerking mislukt. Ook conflicten op het gebied van intellectueel eigendom (van wie is het product en hoe worden de verdiensten verdeeld?) pakken negatief uit. Zowel start-up als corporate moeten er dus goed over nadenken óf ze een samenwerking aangaan en welke vorm daar het best bij past.

Op weg naar het energiebedrijf van Morgen

Naast het opzoeken van de samenwerking met start-ups, als een bron van innovatiekracht, hanteren energiebedrijven ook andere strategieën om wendbaar te blijven. In de interviewreeks ‘Op weg naar het energiebedrijf van Morgen’ gaan we hierover in gesprek met mensen in de energiesector. Zoals het interview met Jeroen Grond van Stedin: bezig om intern te verbeteren en te versnellen door het opzetten van klantketens in plaats van de huidige procesgerichte afdelingen. Of het interview met Pieter Janssen, Manager Innovatie bij Enexis.

Wil je op de hoogte blijven van onze interviews over ‘Het energiebedrijf van Morgen’? Meld je dan aan voor onze updates.

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.