Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten
Lean Transitie

3500 Meander-medewerkers werken samen aan Vooruitgangskracht

Welk ziekenhuis wil dat nou niet: medewerkers die niet wachten op hun manager maar die zelf het initiatief nemen om te zorgen dat het morgen beter gaat dan vandaag. Elke dag opnieuw.

Het Meander Medisch Centrum in Amersfoort is flink op weg om zo’n ziekenhuis te worden. Ze doet dat vanuit de ambitie nog klantgerichter te gaan werken en de overtuiging dat ze dit kan bereiken door medewerkers handvatten te bieden om zelfstandig te verbeteren. Een ziekenhuis waarin dit gebeurt, noemen we een Continu Verbeteren Ziekenhuis.

Morgens ondersteunt Meander bij deze transitie door het inzetten van de Lean methodiek op drie terreinen:

  • Lean Leiderschap: om gericht continu te verbeteren, zijn leidinggevenden nodig die richting geven en die elkaar en alle medewerkers enthousiasmeren en motiveren om elke dag resultaatgericht te verbeteren;
  • Lean in Teams: Morgens heeft de eerste vijf afdelingen intensief begeleid in de Lean in Teams Transitie;
  • Lean in Projecten: knelpunten die niet eenvoudig door een team op te lossen zijn, worden in een Lean Six Sigma project aangepakt door multidisciplinaire verbeterteams. Samen met Meander hebben wij bijvoorbeeld het proces op de spoedeisende hulp onder de loep genomen.

Eerste concrete resultaten zijn het feit dat de wachttijden afnemen en de patiënttevredenheid toeneemt.

Daarnaast zien wij veel enthousiasme bij zowel managers als medewerkers om inzicht te krijgen in hoe ze hun werk doen en om zelfstandig verbeteringen te realiseren. Kortom, 3500 medewerkers die samen werken aan Vooruitgangskracht!

Lees meer over hoe Morgens met Meander werkt aan vooruitgangskracht, of bekijk andere klantcases!

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.