Deze website maakt gebruik van cookies melding sluiten

Morgens versterkt met Lean transitie klantgerichtheid Meander

3500 Meander-medewerkers werken samen aan Vooruitgangskracht

De vraag

Welk ziekenhuis wil dat nou niet: medewerkers die niet wachten op hun manager maar die zelf het initiatief nemen om te zorgen dat het morgen beter gaat dan vandaag. Elke dag opnieuw.

Het Meander Medisch Centrum in Amersfoort is flink op weg om zo’n ziekenhuis te worden. Ze doet dat vanuit de ambitie nog klantgerichter te gaan werken en de overtuiging dat ze dit kan bereiken door medewerkers handvatten te bieden om zelfstandig te verbeteren. Een ziekenhuis waarin dit gebeurt, noemen we een Continu Verbeteren Ziekenhuis.

Meander Medisch Centrum is een moderne zorginstelling van meer dan 100.000 m² waar de patiënt centraal staat. Er werken ruim drieduizend professionele medewerkers en tweehonderd medisch specialisten. Meander levert zorg in Amersfoort, Baarn, Barneveld, Bunschoten, Leusden en Nijkerk. De mensen van Meander bieden zorg aan de ruim 320.000 inwoners in de regio.

De aanpak

Morgens ondersteunt Meander bij deze transitie door het inzetten van de Lean methodiek op drie terreinen:

Lean Leiderschap:
Om gericht continu te verbeteren, zijn leidinggevenden nodig die richting geven en die elkaar en alle medewerkers enthousiasmeren en motiveren om elke dag resultaatgericht te verbeteren.

Morgens heeft het MT en alle leidinggevenden getraind in het Lean gedachtegoed en geholpen bij het zetten van de eerste stappen naar Lean Leiderschap. Het MT van het Meander Medisch Centrum werkt inmiddels vanuit een strategische driehoek waarin de visie 2020 is gevisualiseerd. Deze driehoek wordt gebruikt bij het maken van strategische keuzes en bijvoorbeeld om te komen tot de juiste Lean Six Sigma projectselectie. De strategie is vertaald naar operationele indicatoren waar het MT wekelijks bij stilstaat. Ze gebruiken dit om synergie te realiseren in huis en de aansturing van hun eigen afdelingen.

Lean in Teams:
Morgens leidt alle zestig Teammanagers op zodat zij zelfstandig de continu verbeteren denk- en werkwijze van de grond kunnen krijgen in eigen teams. Deze afdelingen werken nu met dagstarts, verbeterborden, prestatie-indicatoren, 5S en de Kaizen methodiek. Teams leerden zelfstandig te sturen op resultaat, hun capaciteit goed te verdelen en elke dag te verbeteren vanuit het perspectief van de patiënt. Het resultaat hebben we gefilmd, om het ook voor hun collega’s tastbaar te maken.

Op het moment leiden we de Teammanagers van alle overige afdelingen volgens het train-de-trainer principe op met als doel dat de Teammanagers zelfstandig succesvol de Lean in Teams transitie op hun afdeling realiseren. In een zesdaagse training komen zowel de harde kant (Lean tools; dagstart, verbeterbord, prestatie-indicatoren etc.) als de zachte kant (leiderschap, teamontwikkeling, verandermanagement) van de Lean filosofie aan bod.

Dat is de kracht van Morgens: zoveel mogelijk de mensen inspireren en praktische handvatten aanreiken zodat zij zelfstandig en enthousiast aan de slag te gaan. Inmiddels wordt op bijna alle afdelingen continu resultaatgericht verbeterd.

Lean in Projecten:
Knelpunten die niet eenvoudig door een team op te lossen zijn, worden aangedragen als Lean Six Sigma project. In een Lean Six Sigma project worden complexe processen in kaart gebracht, doorgemeten, geanalyseerd en verbeterd door multidisciplinaire verbeterteams. Samen met Meander hebben wij bijvoorbeeld het proces op de spoedeisende hulp onder de loep genomen. 

“Lean is tot op het moment van vandaag heel positief ontvangen. De echte uitdaging is hoe de situatie er over drie jaar uitziet, maar daar heb ik goede hoop op.”

Frank de Reij CEO van Meander Medisch Centrum

Het resultaat

Eerste concrete resultaten zijn het feit dat de wachttijden afnemen en de patiënttevredenheid toeneemt.

Daarnaast zien wij veel enthousiasme bij zowel managers als medewerkers om inzicht te krijgen in hoe ze hun werk doen en om zelfstandig verbeteringen te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een verhoging van de medicatieveiligheid, een verbetering van de informatievoorziening aan de patiënt en een kortere doorlooptijd van de artsenvisite.

Kortom, 3500 medewerkers die samen werken aan Vooruitgangskracht!

Bekijk ook de film waarin managers en medewerkers van Meander vertellen over hun ervaringen met de Lean Transitie:

Voor meer informatie over deze case of wat onze Lean aanpak voor uw organisatie kan betekenen, kunt u contact opnemen met Jorien Zegers, senior consultant bij Morgens, via telefoonnummer 071 3313 640 of zegers@morgens.nl.

Ontvang gratis inspiratie, kennis en updates! Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang Morgens Magazine gratis in je mailbox.